2003-2004-ben a pénzügyi intézményeken kívül álló és a költségvetést hátrányosan érintő okok miatt a szektor kamatkülönbözete megnőtt, és meghaladja az Európai Unióban működő intézmények által elért kamatkülönbözetet - hangzik a Pénzügyminisztérium indoklása a hitelintézetek és a pénzügyi vállalkozások különadójának beterjesztése kapcsán, amely két évre vonatkozna. A 6 százalékos különadó alapjaként a kamatnyereséget határozták meg. A költségvetés évi 30 milliárd forintot remél az intézkedéstől.
A tervezet szerint a különadó a bankok mellett a szakosított hitelintézetekre, a szövetkezeti hitelintézetekre és a pénzügyi vállalkozásokra - lízing- és faktorcégekre - is kiterjed. Új elem, hogy a különadó kirovásánál figyelembe veszik a szövetkezeti hitelintézetek tőkehelyzetét.
A nyugdíjrendszerhez kapcsolódó önkéntes befizetések és az önkéntes kölcsönös biztosítópénztári befizetések esetében az szja-tervezet korlátot szab az önkéntes kölcsönös pénztári befizetések együttes értékének. Ha a magánszemély éves összes jövedelme a 6 millió forintot meghaladja, a kiszámított kedvezmények együttes összegéből le kell vonni a 6 millió forintot meghaladó éves összes jövedelem 20 százalékát, s az így meghatározott összeg lesz a ténylegesen érvényesíthető adókedvezmény.
Szigorítást jelent, hogy 2006. január 1-jétől az önkéntes és magán-nyugdíjpénztári adókedvezmény a tag számláját gyarapítja, nem vehető fel készpénzben.
A törvénytervezet szerint 2005. január 1-jétől megszűnik a tőzsdei ügyletek eredményének nulla adókulcsa, az ebből származó jövedelmet 25 százalékos mértékű adó terheli. A nyereséges ügyletek utáni adófizetési kötelezettséget a magánszemély a tőzsdei ügylet keretében az adóévben keletkezett veszteség 25 százalékával (azaz a veszteség adójával) csökkentheti adóbevallásában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.