Nem jelent szükségszerűen jóléti veszteséget az eurózóna-csatlakozás eltolása a két éve célul tűzött 2007-es dátumról 2010-re, ha a forint árfolyama a belépésig viszonylag stabil marad, az infláció fokozatosan csökken, és elérjük az árstabilitást - fejtette ki lapunknak egy amszterdami konferencia szünetében Szapáry György, az MNB alelnöke. Az MNB valóban úgy becsülte két évvel ezelőtt, hogy évente 0,5-0,9 százalékpontos pótlólagos GDP-növekedés remélhető az euró magyarországi bevezetésétől, de a céldátum három évvel történő kitolása miatt erről nem kell lemondanunk. Ha ugyanis hiteles a gazdaságpolitika, akkor a konvergencia előnyei későbbi csatlakozás mellett is már korábban learathatóak. Szapáry szerint a problémát az okozná, ha ismét hiteltelenné válna a gazdaságpolitika. A legfontosabb, hogy az ország rajta maradjon azon a makrogazdasági pályán, amely elvezet a 2010-es euróbevezetéshez.
Ehhez azonban folyamatos politikai elkötelezettség kell. Az euró "előszobájának" tekintett ERM II árfolyamrendszerébe az alelnök szerint akkor szabad belépni, ha egyértelműen megvan a politikai elkötelezettség az euróbevezetés kritériumainak teljesítésére. Nem lenne jó, ha az ERM II tagjává válnánk, a gazdaságpolitika pedig nem tenné prioritásává a kritériumok teljesítését, s évekig érdemi közeledés nélkül tanyáznánk az ERM II-ben. Ennek ugyanis komoly kockázatai lennének, nagy fluktuációk alakulhatnak ki az árfolyamban, s hiába maradnánk a š 15 százalékos ingadozási sávon belül, az EU nem tekintené teljesítettnek az árfolyam-kritériumot. Ha viszont komoly a politikai elkötelezettség, akkor akár az előírt két évnél több időt is az ERM II tagjaként tölthetne az ország, ez levenné a terhek egy részét a gazdaságpolitikáról - véli Szapáry. Görögország és Portugália példája mutatja, hogy az ERM-belépés meg tudja változtatni a várakozásokat a piacon.
Reagálva arra, hogy a mostani új kormány megerősítette a 2010-es céldátumot, Szapáry úgy látja, ez továbbra is reális cél. Ha jövőre sikerül a GDP 4,6-4,7 százaléka köré leszorítani az államháztartási hiányt, akkor elegendő gazdaságpolitikai mozgástér marad a 3 százalék alá vitelig, amit 2008-ra kell elérni. Növekvő gazdaság mellett ilyen ütemű hiánycsökkentés nem járna jóléti veszteségekkel. Ki kell azonban jelölni a prioritásokat: a legfontosabb a hiány csökkentése, ezután kell meghatározni, hogy erre figyelemmel milyen kiadásnöveléseket tud megengedni magának az állam, s csak ha mindkettőről megszületett a döntés, akkor lehet foglalkozni azzal, hogy van-e még mozgástér az adók csökkentésére. Mikrogazdasági szempontból egyébként úgy tűnik, az ország számára a közös monetáris politika már nem okozna különösebb problémát - mutatta ki a konferencián tartott előadásában Szapáry -, ugyanis Magyarország (Lengyelországhoz és Szlovéniához hasonlóan) meglehetősen magas szintet ért el az üzleti ciklusok eurózónához szinkronizálását illetően a kilencvenes évek végétől. Az EU-célállomás aránya az exporton belül jóval magasabb, mint több régi tagállam esetében. Az államháztartás kiinduló helyzete hasonló, mint jó néhány tagé volt öt évvel a 3 százalékos kritériumnak való megfelelés előtt. Az államadósság szintje is alacsonyabb, mint néhány korábban csatlakozó esetében, az államkötvények piacán pedig már most sokkal nagyobb mértékű a hozamkonvergencia (vagyis kisebb a hozamfelár), mint a kilencvenes évek közepén a régi tagállamok zömében. Ugyanakkor mindez azt jelenti, hogy Magyarország kevésbé tud támaszkodni a kamatkonvergenciából származó, automatikusan alacsonyabb kamatterhekre, mint a régi tagállamok. Mindez egyértelművé teszi, hogy az elsődleges államháztartási hiány lefaragása a legfontosabb feladat az euró bevezetéséhez a legtöbb új tagállam esetében - szögezte le Szapáry.
Ezzel a helyzetértékeléssel egyetértett Christian Thimann, az Európai Központi Bank főosztály-vezetője is, aki a konferencián Szapáry előadására reagálva szintén aláhúzta az üzleti ciklusok szinkronizálásának fontosságát az eurózóna-csatlakozás időpontjának meghatározása során. Thimann szerint az EKB pozitívan értékeli a tíz új tagállam eddigi közeledését az eurózónához. Mint ismert, Szlovénia, Észtország és Litvánia 2007-ben akar csatlakozni, Lettország, Ciprus és Málta belépése 2008-ra várható, míg a visegrádi négyek vélhetően 2009-2010 táján vezetik be az egységes fizetőeszközt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.