BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Richter, Egis európai szintű kutatásfejlesztés

Két magyar cég, a Richter és az Egis is felkerült a kutatásra és fejlesztésre legtöbbet áldozó 500 EU-beli cég listájára, amelyen az új tagállamok cégei közül csak három tudott felkerülni.

Az új tagállamok közül csak három gyógyszeripari cég került be a K+F-re 2003-ban legtöbbet költő 500 európai vállalat listájára: a szlovéniai Krka, a Richter és az Egis. A Richter tavaly 36 millió eurót fordított kutatásra és fejlesztésre a bizottsági adatok szerint (ezzel az ötszázas listán a 231. helyre került), az Egis 19 milliót (ez a 335. helyre volt elég), a Krka pedig 31 milliót (ez a 255. helyre rangsorolta). Mindhárom cég dinamikusan növelte tavaly K+F-kiadásait az előző évhez képest, 13-30 százalékkal.

A gyógyszeripar a régi tagállamokban is az egyik legerősebb hordozója a kutatásnak és a fejlesztésnek. A bizottsági listán az autóiparral, a távközlési és információtechnológiai berendezések gyártásával, illetve az elektronikával együtt a gyógyszeripar szerepel a legtöbbször, ez a négy ágazat az 500 "nagy" teljes K+F kiadásainak 64 százalékát adja. Mivel a nagy autógyárak, IT-cégek és elektronikai gyártók között gyakorlatilag nincs önálló cég az új tagállamokban - szinte minden gyár valamelyik külföldi vállalat kezében van - így nem csoda, hogy csak a gyógyszeripar révén tudtak az új tagországok (igen szerény) jelenlétre szert tenni a "nagyok" listáján (a Bizottság a leányvállalatoknál folyó kutatást az anyacég országához számítja, így hiába van például az Ericssonnak K+F központja Budapesten, annak ráfordításai a svéd adatokat erősítik).

A lista élén két németországi központú multi áll (a Daimler-Chrysler és a Siemens), egyenként 5,5 milliárd eurós tavalyi K+F-ráfordítással. Őket a harmadik helyen kissé leszakadva, de még 4 milliárd euró feletti költéssel egy harmadik német vállalat, a Volkswagen követi. (fn)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.