A Ryanair nyereségét ötödével apasztja, ha tartósan 60 dollár/hordós szinten rendezkedik be az olajár - kongatta meg a vészharangot Michael O''Leary vezérigazgató. Az egész éves profit így 274 millió euróra zsugorodhat. A diszkont légitársaság helyzetét valamelyest könnyíti, hogy 2006 márciusáig a jelenlegi 75 százalékos szintről 90 százalékosra tölti fel üzemanyagtartalékait, s ehhez 47 dolláron már lekötötte szükséges olajmennyiséget. Az olajárban bekövetkező minden egy dollárnyi emelkedés azonban 5 millió eurót farag le a cég nyereségéből - mondta a vezérigazgató. Szerinte ha marad a 60 dolláros ár, a Ryanair lesz az egyetlen nyereséges légitársaság Európában. Ebben vetélytársa, az easyJet erősen kételkedik. A fapados társaság szóvivője útján közölte: ők nem halmoznak fel készleteket, hanem napi áron vásárolnak, ám olyan biztosítást kötöttek, hogy ha 60 dollár fölé megy az ár, akkor a többletet nem nekik kell állniuk. A British Airways ellátása is biztosított jövő márciusig: éves szükségletük 60 százalékát már lekötötték 40 dolláros áron, s további 20 százaléknyit 44 dolláron vásárolhatnak meg. A Virgin Atlantic nem adott betekintést készletezési politikájába, ám azt a Bristish Airways-hez hasonlóan egyértelműsítette, hogy a többletköltségekből az utasoknak is ki kell venniük részüket.

Amerikában ez már megtörtént: a United Airlines átlagosan 3 százalékos áremelést jelentett be, míg a Delta tíz dolláros pluszt épített be tengerentúli jegyáraiba. Az American Airlines üzemanyagszámlája egymilliárd dollárral lesz magasabb az idén az olaj drágulása miatt - ismerte el a CNN-nek Tim Wagner szóvivő. Hogy ebből valamit vssza tudjanak hozni, az American is emelte árait. A csak oda szóló jegyek árát öt, a retúrét tíz dollárral fejelte meg. (VG)