ÁFA
1. 2006. januárjától a forgalmi adó felső kulcsa 25-ról 20 százalékra csökken
Ą A lakosság fogyasztásának felét kitevő termékek és szolgáltatások fogyasztói árát az áfa csökkentése 4 százalékkal mérsékli. Az árcsökkentés érinti többek között:
a villanyáramot;
a benzint és a gázolajat;
az élelmiszerek közel harmadát (kávé, édesség, üdítők, ásványvíz stb.);
a lakásárakat, az építőipari szolgáltatások árait;
a tartós fogyasztási cikkeket, a lakás berendezését;
a háztartási felszereléseket;
a mosó-tisztító szereket, a testápolási termékeket;
a telefon és távközlési díjakat.
Ą Nem lesz olcsóbb a cigaretta, az alkohol és a gépkocsi, mert az áfa csökkenését ezeknél a termékeknél a jövedéki illetve a regisztrációs adó ellentételezi.
Ą Egyenlegében az áfa-csökkentés 166 milliárd forinttal növeli a lakosság vásárlóerejét, ennyi bevételről mond le az állam az állampolgárok javára.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
2. 2006-ban a személyi jövedelemadó felső kulcsa 38-ról 36 százalékra csökken, a 18 százalékos kulcs határa másfélmillió forintról 1,55 millióra emelkedik
Ą Tovább csökken az átlagos és az átlag alatti keresetek adóterhelése, de mérséklődik a magasabb jövedelmek terhe is. Az adófizetők többsége ma már a 18 százalékos adókulcs alá tartozó jövedelemmel rendelkezik, a magasabb jövedelműek pedig a jövő évtől az évi 1,55 millió forintot meghaladó jövedelemrészük után 2×18, vagyis 36 százalékos adót fizetnek.
Ą Átalakul az önkéntes kölcsönös biztosító pénztári kedvezmény. A jövőben az adókedvezmény összege az állampolgár megtakarítását növeli, az APEH az éves adóbevallást követően az állampolgárok pénztári számlájára utalja.
Ą A munkáltató által ma adómentesen adható juttatások együttes összege - az étkezési támogatás és utazási költségtérítés kivételével bruttó bér 15 százaléka, maximum évi 500 ezer forint lehet.
Ą A családi adókedvezmény családi pótlékká történő átalakítása, illetve a három és több gyermekesek megmaradó adókedvezménye együttes hatásában 11 milliárd forinttal nagyobb támogatást jelent, ennyivel növeli a családok jövedelmét.
Ą A családtámogatás átalakításának hatását, a kedvezmények változását is figyelembe véve jövőre egyenlegében 66 milliárd forinttal kisebb személyi jövedelemadót kell fizetnie az állampolgároknak.
3. 2007-ben újabb 150 ezer forinttal emelkedik az adótábla sávhatára.
Ą 1,7 millió forint éves jövedelemig az állampolgárok 18 százalékos kulcs alapján fizetik adójukat.
Ą Meghatározott betétösszegen felül 10 százalékos adót fizet a kamat és a tőzsdei árfolyamnyereség, s ezzel - a tartósan alacsony infláció mellett - valamennyi jövedelem adóterhet visel.
Ą A változások egyenlegeként 30 milliárd forinttal csökken az állampolgárok adóterhe.
4. 2008-ban 200 ezer forinttal emelkedik az adótábla sávhatára
Ą 1,9 millió forint éves jövedelemig az állampolgárok 18 százalékos kulcs alapján fizetik adójukat.
Ą A már adóköteles kamatadó bevételeket is figyelembe véve egyenlegében újabb 30 milliárd forinttal csökken a személyi jövedelemadó teher.
5. 2009-ben 400 ezer forinttal emelkedik az adótábla sávhatára
Ą 2,3 millió forint éves jövedelemig az állampolgárok 18 százalékos kulcs alapján fizetik adójukat. A várható béremeléseket is figyelembe véve az akkori átlagkeresetnek már egyetlen forintja sem fog a felső kulcs alapján adózni.
Ą A személyi jövedelemadó terhek 84 milliárd forinttal csökkennek .
6. 2010-ben, az euró csatlakozás évében, 700 ezer forinttal emelkedik az adótábla sávhatára.
Ą 3 millió forint éves jövedelemig, pontosabban ennek euróban kifejezett összegéig az állampolgárok 18 százalékos kulcs alapján fizetik adójukat. A várható béremeléseket is figyelembe véve már az átlagkeresetet 25 százalékkal meghaladó jövedelmeknek sem fog egyetlen forintja sem fog a felső kulcs alapján adózni.
Ą Egységessé válik valamennyi jövedelem adóterhe: az elkülönülten adózó jövedelmek mai 25 százalékos kulcsa 18-ra csökken; a kamat és a tőzsdei árfolyamnyereség adója 18-ra emelkedik.
Ą A változások együttes hatásaként a személyi jövedelemadó teher 141 milliárd forinttal csökken.
TÁRSASÁGI ADÓ
7. 2006-ban 5 millió forint adóalapig 10 százalékra csökken a társasági adókulcs.
Ą Ezt azok a vállalkozások vehetik igénybe, amelyek alkalmazottaik után legalább a minimálbér kétszerese után fizetnek járulékot, és más adókedvezményt nem vesznek igénybe.
Ą Az adóalap-kedvezmény 13 milliárd forinttal csökkenti a vállalkozások terheit.
8. 2006-tól az iparűzési adó 100%-a lesz levonható a társasági adó alapjából.
Ą A mai 50 helyett a 100 százalékos levonás lehetősége azt jelenti, hogy a vállalkozásokat a kivetett 2 százalékos iparűzési adóból ténylegesen már csak 1,68 terheli, 0,32 százalékot a költségvetés vállal magára.
Ą A vállalkozások terhét mérsékli, hogy a külföldi telephelyen végzett tevékenységük származó adózott bevételüket kivehetik az iparűzési adó alapjukból.
Ą Az intézkedések egyenlegükben 18 milliárd forinttal csökkentik a vállalkozások iparűzési adó terhét.
9. 2008-ban megszűnik az iparűzési adó.
Ą Átalakul a vállalkozások helyi adója, az iparűzési adó megszűnik. A mai 2 százalékos iparűzési adó 1 százalékos mértékét az önkormányzati finanszírozási reform részeként más helyi, csak a vállalkozásokat érintő adónem - ingatlan, nyereség, vagy szja alapú fejlesztési hozzájárulás - váltja fel.
Ą A másik 1 százalékot az önkormányzatok részére a költségvetés kompenzálja.
Ą Az iparűzési adó megszűnése összességében 145 milliárd forinttal csökkenti a vállalkozások adóterhét.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI JÁRULÉKOK
10. 2006 novemberében megszűnik a tételes egészségügyi hozzájárulás.
Ą 2005 novemberében a mai 3450 Ft-os tételes egészségügyi hozzájárulás összege 1950 Ft-ra csökken, és 2006 novemberében megszűnik. Az intézkedés 65 milliárd forint tehercsökkenést jelent 2006-ban a vállalkozásoknak.
Ą Az egészségügyi kiadásokhoz való méltányos hozzájárulás jegyében szélesedik a járulékalap, ami 23 milliárd forint többletbevételt eredményez.
A munkáltató által biztosított természetbeni juttatások bruttó összege után kell fizetni a járulékot;
szigorúbbá válik a vállalatcsoporton belüli juttatások elszámolása;
kisösszegű kifizetések utáni járulékkötelezettség.
Ą Az intézkedések együttes hatásaként a munkáltatók járulékterhei 42 milliárd forinttal csökkennek.
11. 2007-ben 3 százalékponttal csökken a munkáltatók által fizetett társadalombiztosítási járulék mértéke.
Ą 29-ről 26 százalékra, 160 milliárd forinttal csökken a munkáltatók társadalombiztosítási járuléka.
Ą A tételes egészségügyi hozzájárulás előző év végi megszüntetése 2007-ben 80 milliárd forint megtakarítást jelent a vállalkozásoknak.
Ą Együttesen 240 milliárd forinttal csökken a vállalkozások által fizetett társadalombiztosítási járulékok összege.
12. 2009-ben 2 százalékponttal csökken a munkáltatók által fizetett társadalombiztosítási járulék mértéke.
Ą A munkáltatók társadalombiztosítási járuléka 26-ról 24 százalékra mérséklődik, a béreket terhelő összes járulék mértéke (TB, szakképzési, munkáltatói) a mai 33,5 százalékról 28,5-re csökken.
Ą A 2009. évi intézkedés 110 milliárd forinttal csökkenti a vállalkozások terheit.
LUXUSADÓ
13. 2006-tól külön adó terheli a nagy értékű, luxus ingatlanokat
Ą A 100 millió forint forgalmi érték feletti ingatlanok után a 100 millió forint feletti rész 0,5 százalékának megfelelő összegű éves adót kell fizetni. Az önkormányzatok különösen indokolt esetben méltányosságból az adó 20 százalékáig biztosíthatnak kedvezményt.
Ą Az új adó mintegy 5 milliárd forint többletterhet jelent az ilyen ingatlanok tulajdonosainak. A bevételt az önkormányzatok kapják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.