BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Osztrák közlekedési megaberuházások

Fejlesztések. Óriási összeget, 11 milliárd eurót kíván a közlekedési infrastruktúra fejlesztésébe ruházni az osztrák nagykoalíciós kormány 2010-ig. A pénz nagyobbik részét, 6,4 milliárdot a vasútra költenék, míg 4,6 milliárd jutna a közutakra. A terv konkrét pénzügyi hátterét azonban még nem dolgozta ki a bécsi kabinet, miközben szakértők szerint a fejlesztések miatt az osztrák szövetségi vasutak (ÖBB), valamint az állami útfenntartó Asfinag adósságai 25 milliárd euróra dagadhatnak az évtized végére.

A projektlistára szinte minden elképzelhető kívánságot fölvettek, ennek eredményeként a tervezet egyaránt kedvező visszhangra talált a szövetségi tartományoknál, az ÖBB-nél, az ipar képviselőinél, de még a szakszervezeteknél is – írja a Die Presse. A kiemelt projektek között olyan fejlesztések szerepelnek, mint a Bolognát Gdanskkal összekötő „Adria–balti tengely” részét képező, 32,8 kilométeresre tervezett Koralm-alagút, amely a Graz–Klagenfurt vasúti pálya kulcsfontosságú eleme lesz. A másik hasonlóan nagyszabású presztízsvállalkozásnak pedig az új bécsi főpályaudvar megépítése számít.

A kormány elképzelése szerint a több generáción át húzódó finanszírozás – közelebbről meg nem határozott módon – az ÖBB és az Asfinag feladata lenne, állami garanciával a háttérben. Ehhez járulnának még az év közepétől magasabb ásványiolaj-adóból befolyó pluszbevételek (VG, március 23., 4. o.), és a teherautó-útdíjak további kiterjesztése is napirenden van. Ez utóbbira azonban az idén már nem kerül sor.

A tervekkel kapcsolatos kritikák elsősorban a határozott pénzügyi elképzeléseket hiányolják, a zöldek szerint pedig az egész nem más, mint a tartományok kivánságlistája, amelyben a politikai szempontok elnyomják a szakmaiakat. Arra több szakértő is rámutatott, hogy a politikai érdekek figyelembevétele nélkül, tisztán gazdasági megfontolások alapján a Semmering-alagút megépítésének sürgetése indokoltabb lenne, mint a Koralm-alagúté. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.