„Nem vagyok biztos benne, hogy valami fémzászlót, gumizászlót vagy egy lepedőt tettek-e le a tengerfenékre” – próbálta meg elbagatellizálni Tom Casey, az amerikai külügyminisztérium helyettes szóvivője annak a jelentőségét, hogy egy orosz tengeralattjáró a napokban egy titániumból készült orosz zászlót szúrt le az Északi-sarkon a tenger alatt, 4261 méteres mélységben. Pedig az expedíciót kísérő kémrepülőgép jelenléte, majd a Healy jégtörő útnak indítása már sejtethette, hogy a szimbolikus akció Washingtont sem hagyja hidegen. A tét ugyanis nem kevesebb, mint az, hogy Oroszország a mélyből szerzett mintákkal bebizonyítsa a terület természeti kincseinek kiaknázásához való jogát.
A végső döntést tehát nagy valószínűséggel egy ENSZ-bizottságban hozzák meg a tenger alatti területek sorsáról, az orosz akció azonban máris élénk reakciókat váltott ki a többi érintett országban. Különösen a kanadai miniszterelnök, Stephen Harper vált aktívvá, aki rögtön háromnapos kirándulást tett az északi területeken, és megerősítette: katonai bázissal, valamint őrnaszádok hadrendbe állításával erősítik meg az északnyugati átjáró felügyeletét.
Persze felvetődhet a kérdés, hogy miért pont most izzottak fel az indulatok, hiszen az már régebb óta sejthető volt, hogy az Északi-sarkvidék alatt található a világ szénhidrogénkészletének egynegyede. A Wood Mackenzie cég becslése szerint ez – a már termelő lelőhelyekkel együtt – mintegy 233 milliárd hordó olajegyenértéknek (kőolaj és földgáz együtt) felel meg, ezenfelül további 166 milliárd hordónyi megtalálására van esély. Dánia kivételével a többi ország már részesül ebből az áldásból a part közeli vagy part menti kitermelése révén.
Az események felgyorsulása két dologra vezethető vissza. Az egyik a globális felmelegedés, amelynek hatására az Északi-sarkvidéket borító jégsapka a korábban vártnál mintegy harminc évvel gyorsabban olvad, így 2020-ra már akár hajózhatóvá is válik a nyári időszakban. Amellett, hogy a Panama-csatornához képest ez mintegy 6500 kilométerrel lerövidítheti a hajóutat Észak-Amerika keleti partja és Ázsia között, hozzáférhetővé válnak az eddig csak virtuálisan létező ásványi kincsek. Másrészt a tartósan 50 dollár felett lévő olajár is növeli a kitermelés gazdaságosságát.
A vonzó perspektívának azért akadnak buktatói is. Egyrészt a terület inkább földgázban, mint kőolajban gazdag, márpedig előbbi elszállítása a szükséges cseppfolyósítás miatt jóval drágább hajókon. A vezeték ilyen nagy távolságra való kiépítését szakértők nem látják kifizetődőnek. Utóbbira jó példa a kanadai Mackenzie-vezeték megépítésének nehézségei: az Imperial vezette konzor-cium az ottawai kormány segítségét kérte a 15 milliárd dolláros projekt befejezéséhez.
Azután ott van a kitermelés módja. Egyelőre a 67 százalékban a norvég állam tulajdonában lévő Statoilé az egyik legfejlettebb technológia. Jellemző ugyanakkor, hogy a Barents-tengeren a rendkívül ígéretes orosz Stokman gázmező – amely egy évig el tudná látni az egész világot – kiaknázása azért csúszik, mert a Gazprom nem engedi be a projektbe a szakértelmét átadni vonakodó norvég céget. Egy nemrégiben közzétett ENSZ-elemzés szerint ráadásul az Északi-sarkvidék alatt fekvő széhidrogén felhozására is alkalmas néhány technológia csak 2050-re válik elérhetővé.
[enews_gallery id='460223']
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.