A GfK közleménye szerint a csökkenés mértékéhez leginkább a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóság 10 százalékpontos visszaesése járult hozzá, de az ország rövid távú gazdasági kilátásait illetően is egyre nő a borúlátók aránya. Az ország hosszú távú - következő öt éves - gazdasági helyzetének megítélése 3 százalékpontnyit mozdult negatív irányba, a háztartások saját anyagi helyzetükre vonatkozó megítélése viszont gyakorlatilag nem változott.
A válaszadók 47 százaléka gondolja úgy, hogy az elkövetkező 12 hónapban emelkedni fognak a hitelkamatok.
A Vásárlási Hajlandóság Index (VHI) az előző negyedévhez képest 7,6 százalékpontos csökkenést mutat, és jelenleg 129,2 ponton áll, ami a 2002 óta mért legalacsonyabb érték.
A Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) ennél nagyobb mértékben esett: a 2007. szeptemberben mért 156,9-ről most 147,5 pontra mérséklődött, megközelítve a 2006. decemberi 146,3 pontos mélypontot.
A munkanélküliségre vonatkozó várakozások a 2007. szeptemberi átmeneti javulás után számottevően nem változtak az év utolsó negyedévében: jelenleg 52 százalék azoknak az aránya, akik a munkanélküliség növekedésére számítanak.
Csaknem minden második megkérdezett számít az elkövetkező 12 hónap során emelkedő hitelkamatokra 2007 decemberében - arányuk az előző negyedévhez képest 4 százalékponttal nőtt.
A növekvő árakra számítók arányában nem tapasztalható elmozdulás az előző negyedévhez képest: ez a csoport - szeptemberhez hasonlóan - 92 százalékos arányt képvisel.
A múlt év júniusával összevetve azonban 14 százalékponttal magasabb azok hányada, akik áremelkedésekre számítanak: a megkérdezettek átlagosan 11,7 százalékos inflációval számolnak a fél évvel ezelőtti 8,9 százalékhoz képest.
Decemberben az előző negyedévhez képest kis mértékben - 4 százalékponttal 31 százalékra - csökkent azok aránya, akik nem vennének fel hitelt egy nagyobb vásárláshoz. Csupán a válaszadók 13 százaléka - szeptemberhez képest 3 százalékponttal kevesebb - véli úgy, hogy időszerű lenne megtakarításait valamilyen beszerzéshez felhasználni. Ezzel szemben 7 ponttal emelkedett azok aránya, akik az időpontot nem tartják alkalmasnak megtakarításaik felhasználásához.
Az előző negyedévhez képest 10 százalékpontos csökkenés figyelhető meg azok arányában, akik tartós fogyasztási cikket vásárolnának. Az ilyen beszerzéseket 2007 decemberében a megkérdezettek 51 százaléka tartotta időszerűnek. A vásárlási hajlandóság visszaesésének indokaként a kedvező vásárlási feltételek beszűkülése és az említhető, hogy beszerzéseinket egyre inkább a szükség határozza meg.
Az autóvásárlást érdemesnek találók aránya szintén negatív irányba mozdult el: az előző negyedévhez képest három százalékponttal kevesebben gondolják, hogy érdemes lenne autót venni az elkövetkező egy évben. Érvként a kedvezőtlen hitelfelvételi lehetőségeket és a költséges fenntartást említették a válaszadók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.