BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egymásnak ellentmondó adatok - Ami a fogyasztás-megtakarítás mögött van

Az adatok meglehetősen eltérő, elsőre néha egymásnak is ellentmondó folyamatokat mutattak 2008 első felében a magyar háztartások fogyasztási-megtakarítási viselkedését illetően.

 Dinamikus bérkiáramlás, érdemben emelkedő pénzbeni társadalmi juttatások az egyik oldalon, alig érzékelhetően növekvő fogyasztás és alacsony pénzügyi megtakarítási és beruházási hajlandóság a másikon. Mi lehet tehát a magyarázat a háztartások fogyasztási-megtakarítási döntéseinek elmúlt félévi alakulására?

Erre igyekszik válaszolni az inflációs jelentés, mégpedig felhasználva részint a közgazdasági elméleteket, részint pedig statisztikai becsléseket. A hirtelen bérnövekedéstől elmaradó lakossági fogyasztás esetére számos magyarázatot lehet találni a szakirodalomban – szögezik le a jegybank szakértői. A legelterjedtebb – és előrejelzési rendszereinkben is elfogadott – nézet szerint, ha a folyó jövedelmek növekedését a háztartások átmenetinek érzékelik, akkor a fogyasztási döntéseiken sem változtatnak lényegesen.

Ennek a magyarázatnak a jövedelem oldali feltételei az idei év első felében részben teljesültek – mutat rá a jelentés. A csökkenő foglalkoztatás és a magas szinten ragadó infláció eredményeként ugyanis a bérek év eleji gyors növekedése előretekintve feltehetően nem párosult a jövedelemvárakozások javulásával, ezt a bizalmi indexek alacsony szintje is jól mutatja.

Ha azonban a lakosság jelentős átmeneti jövedelemnövekedéssel szembesült volna, akkor az óvatossági motívumnak és ezen keresztül a megtakarítási hajlandóságnak az erősödését kellett volna tapasztalni. Ám ezt a rendelkezésre álló adatok nem támasztották alá. Emiatt a jelenség hátterében további lényegi hatásokat kell feltételeznünk – vélik az elemzők.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.