A pénzügyi válság érinti a brit magániskolákat is – Külföldről toboroznak diákokat
Az intézmények a mostani pénzügyi zavarok által még nem – vagy kevéssé – érintett országokból verbuválják gazdag szülők gyermekeit szigetországi képzésre, vagy esetenként maguk létesítenek testvériskolákat távoli országokban.
A törekvéseikhez erős hátszelet jelent az angol nyelv „lingua franca” státusza, és a szülők világszerte tapasztalható törekvése, hogy ezen a nyelven biztosítsanak képzést gyermekeiknek. A brit iskolák népszerűségét emellett a tudásalapú gazdaság térnyerésének jeleként értékelik az ottani oktatáspolitika szakemberei.
Mint a Financial Times rámutat, a világverseny által szorongatott brit gazdaságban a magániskolák éppen a globalizációban keresnek új mozgásteret maguknak. A tevékenységüket átfogó szervezet (Independent Schools Council) szerint az adott oktatási formában ez idő tájt 21 ezer olyan gyermeket oktatnak brit iskolákban, akiknek a szülei külföldön élnek. A jelenlegi utánpótlási forrásaik közül az egyik legfontosabb Kína, a másik Oroszország, ahol a magas energia- és nyersanyagárak termeltek ki egy tehetős, újgazdag réteget. A külföldi államokban élő, ide sorolható társadalmi csoportok számára utóbb további előnyt jelent a brit iskoláztatásban a fontnak az utóbbi időben tapasztalt gyengülése. Szintén új jelenség, hogy brit magániskolák külföldön létesítenek testvér-intézményeket, ahol kevésbé gazdag szülők is tudnak idegen nyelvű és idegen nyelven képzést nyújtatni a gyermekeiknek.
A Harrow magániskola egy-egy társintézményt hozott létre Kínában és Bangkokban. A Dulvich College nem kevesebb, mint 3 iskolát működtet Kínában. Az előző hónapban a Gordonstoun magániskola jelentette be, hogy gyorsan szeretne terjeszkedni, mindenekelőtt Indiában.


