Magyar gazdaság

Tömegeket vonz Mumbai-ba az Oscar-díjas Gettó milliomos

A nyolc Oscar-díjjal jutalmazott Gettómilliomos című film sikere egyre több turistát vonz Mumbainak abba a negyedébe, ahol a sztori szerint a film főszereplője felnőtt. Ezzel egy időben fellángolt a vita arról, etikus-e az efféle „szegénységturizmus”.

A Trainspottingot is jegyző brit Danny Boyle filmje egy olyan árva fiúról szól, aki Dharaviban, a világ egyik legszegényebb és legsűrűbben lakott negyedében nő fel, és aki hihetetlen sikert ér el a „Legyen Ön is milliomos!” indiai változatában. A mumbaii negyed iránt megélénkülő érdeklődés jó üzletet hozott például a Reality Tours and Travel nevű cégnek, amelynek forgalma 25 százalékkal nőtt a film bemutatója után. Chris Way, a cég egyik alapítója azt mondja, a novemberi merényletek óta, amelyekben 170 ember halt meg, folyamatosan nő a turisták száma, de a mostani megugrásban nagy szerepet játszik a film.

A 2004 óta Mumbai-ban élő brit Way szerint Indiában sokan úgy gondolják, hogy a mozi – csakúgy, mint az utazási iroda – pornót csinál a szegénységből. Way azonban azt úgy véli, ezek félreértik a cége tevékenységét, hiszen egyrészt javítják a gettó negatív imázsát, másrészt pedig felkeltik az emberek érzékenységét. Amellett pedig jótékonykodnak is: a Reality Tours a túra hosszától függően 10 vagy 20 dollárt kér el egy turistától, adózás utáni nyeresége 80 százalékát pedig helyi jótékonysági szervezeteknek adja.

Mit is jelent az Oscar egy filmek?

Csaknem félmilliárd dolláros bruttó jegybevételt könyvelhettek el az idén a legjobb film Oscar-díjára jelölt alkotások bemutatásuk óta. Ez a teljes költségvetésük mintegy duplája. Azok az alkotók, akik megkapják az Amerikai Filmakadémia díját, a szakmai elismerésen túl jelentős jegybevételeket könyvelhetnek el, a stúdiók pedig jól kereshetnek a DVD-értékesítésen. Szakértők általában úgy kalkulálnak, hogy azon filmeknél, amelyeket jelölnek a legnagyobb hollywoodi elismerésre, több mint 80 millió dolláros pluszjegybevétel folyhat be pusztán a jelölés kihirdetésével.

Mumbai korábban is a volt szegénységben „gyönyörködők” célpontja. A Salaam Bombay! című film készítője, Mira Nair vezette Salaam Balak Trust például azt mutatta be turistáknak, hogyan élnek gyerekek a pályaudvar mellett. Lehet túrákra befizetni Rio, Nairobi vagy Johannesburg szegénynegyedeibe és New Orleans-ben is kínáltak post-Katrina túrákat. „Az efféle tapasztalat akár értékes, szem-felnyitó is lehet, sőt akár az életét is megváltoztathatja a szemlélődőnek. Nem olyan, mint amikor az állatkertbe megy valaki. A különbség az interaktivitásban rejlik.” – magyarázta Jeff Greenwald, az EthicalTraveler.org igazgatója.
 

Gettó milliomos szegénység turizmus Oscar-díj Mumbai
Kapcsolódó cikkek