BUX 43,468.28
+0.31%
BUMIX 3,801.11
+1.13%
CETOP20 1,824.74
-0.08%
OTP 8,930
+3.40%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
+1.00%
ZWACK 17,400
+0.87%
+2.27%
ANY 1,540
0.00%
RABA 1,135
+1.79%
0.00%
+2.27%
0.00%
0.00%
OPUS 153.8
+0.52%
-4.00%
-0.74%
0.00%
+0.96%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,900
-3.33%
+1.04%
ALTEO 2,780
+1.46%
-5.33%
+0.11%
0.00%
-0.85%
+5.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
-2.88%
+0.48%
0.00%
+3.59%
+3.28%
GOPD 12,400
-0.80%
OXOTH 3,490
+0.58%
0.00%
NAP 1,230
+0.99%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Százmillió megy parádékra Szekeres tárcájánál? Másra nem jut pénz?

Százmilliós összeget költ az idén a honvédelmi tárca külföldi légi parádékon történő szereplésre, miközben felére csökkentették a Fegyveres Légtérvédelmi Készültségi Szolgálat (FLKSZ) erőit, s a korábbi két vadászgép helyett már csak egyetlenegy védi Magyarország légterét

Tours, Zeltweg, Fairford – néhány légibázis, ahol nagyszabású nemzetközi légi parádékat, repülőnapokat tartanak az idén, amelyeken a Honvédelmi Minisztérium (HM) döntése szerint a kecskeméti vadászrepülőknek is bemutatót kell tartaniuk, hirdetve a honvédség repülő erőinek magas szintű professzionalizmusát - számol be a Magyar Nemzet.

"Ha nem veszünk részt, nem várhatjuk, hogy a következő kecskeméti repülőnapon eljöjjenek hozzánk a külföldiek" – foglalta össze az intenzív idei program mögötti logikát egy névtelenséget kérő repülőtiszt.

Egy jellemző adat: a Gripenek egyetlen repült órára eső fajlagos programköltségét 10 és 20 millió forint közé teszik. A bemutatók biztonsága érdekében hazai gyakorlásokra is szükség van, általában egy-két pilótát jelölnek ki erre a feladatra; a látványos műrepülés tíz perce ráadásul rendkívüli mértékben igénybe veszi a gépeket, amely hosszú távon szerkezeti meghibásodásokhoz (repedésekhez) vezethet. Ezek javítása százmilliós, milliárdos tétel is lehet, és gépek eshetnek ki az alapfeladat ellátásából hosszú időre. Ugyanez a politika jelentős mértékben hozzájárult a MiG–29-esek gyors amortizációjához: az 1993-ben beszerzett 28 orosz vadászgépből mára jó, ha három üzemképes egyszerre.

A honvédség légvédelmi erőinek se pénzből, se gépből, se emberből nem jut elég mostanában.

A jelenleg 16 főből álló gripenes pilótaközösség ráadásul még mindig nem kizárólagosan viseli a készültségadás terhét, hanem felváltva a néhány pilótára zsugorodott MiG–29-es kollektívával. A rendszer annak ellenére működik így, hogy az elmúlt évben információink szerint több olyan felterjesztés is született, amely az alacsony repülési idők miatt felhívta a figyelmet a MiG–29-esek magas repülésbiztonsági kockázatára.

Míg Magyarországon küszködik a program, Csehországban sikeres: a cseh légteret állandóan két gép őrzi, májustól augusztusig négy gép NATO-kötelékben ellátja ezt a feladatot a vadászgépekkel nem rendelkező balti országok felett is.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek