Magyar gazdaság

Százmillió megy parádékra Szekeres tárcájánál? Másra nem jut pénz?

Százmilliós összeget költ az idén a honvédelmi tárca külföldi légi parádékon történő szereplésre, miközben felére csökkentették a Fegyveres Légtérvédelmi Készültségi Szolgálat (FLKSZ) erőit, s a korábbi két vadászgép helyett már csak egyetlenegy védi Magyarország légterét

Tours, Zeltweg, Fairford – néhány légibázis, ahol nagyszabású nemzetközi légi parádékat, repülőnapokat tartanak az idén, amelyeken a Honvédelmi Minisztérium (HM) döntése szerint a kecskeméti vadászrepülőknek is bemutatót kell tartaniuk, hirdetve a honvédség repülő erőinek magas szintű professzionalizmusát - számol be a Magyar Nemzet.

"Ha nem veszünk részt, nem várhatjuk, hogy a következő kecskeméti repülőnapon eljöjjenek hozzánk a külföldiek" – foglalta össze az intenzív idei program mögötti logikát egy névtelenséget kérő repülőtiszt.

Egy jellemző adat: a Gripenek egyetlen repült órára eső fajlagos programköltségét 10 és 20 millió forint közé teszik. A bemutatók biztonsága érdekében hazai gyakorlásokra is szükség van, általában egy-két pilótát jelölnek ki erre a feladatra; a látványos műrepülés tíz perce ráadásul rendkívüli mértékben igénybe veszi a gépeket, amely hosszú távon szerkezeti meghibásodásokhoz (repedésekhez) vezethet. Ezek javítása százmilliós, milliárdos tétel is lehet, és gépek eshetnek ki az alapfeladat ellátásából hosszú időre. Ugyanez a politika jelentős mértékben hozzájárult a MiG–29-esek gyors amortizációjához: az 1993-ben beszerzett 28 orosz vadászgépből mára jó, ha három üzemképes egyszerre.

A honvédség légvédelmi erőinek se pénzből, se gépből, se emberből nem jut elég mostanában.

A jelenleg 16 főből álló gripenes pilótaközösség ráadásul még mindig nem kizárólagosan viseli a készültségadás terhét, hanem felváltva a néhány pilótára zsugorodott MiG–29-es kollektívával. A rendszer annak ellenére működik így, hogy az elmúlt évben információink szerint több olyan felterjesztés is született, amely az alacsony repülési idők miatt felhívta a figyelmet a MiG–29-esek magas repülésbiztonsági kockázatára.

Míg Magyarországon küszködik a program, Csehországban sikeres: a cseh légteret állandóan két gép őrzi, májustól augusztusig négy gép NATO-kötelékben ellátja ezt a feladatot a vadászgépekkel nem rendelkező balti országok felett is.

honvédelem Gripen Szekeres
Kapcsolódó cikkek