Magyar gazdaság

Vége az amerikai roncsautó-programnak - nincs több pénz

Az amerikai kormány sikeresnek minősítette és hétfőn leállítja a "roncsprémium" autóvásárlási programot, mivel elfogyott a pénz a további finanszírozásra - írta a pénteki The New York Times.

Az Obama-kormány 3 milliárd dolláros keretet (561,5 milliárd forint) jelölt ki az autóiparba ismét életet lehelő programra, melynek keretében a régi kocsijukat becserélő és új, takarékos modelleket vásárlók 3500-4500 dolláros kedvezményben (655-842 ezer forint) részesülnek. (A beadott autók motorjait megsemmisítik.) A program fellendítette a keresletet, aminek nyomán több autógyár, köztük a General Motors és a Ford is bejelentette, hogy növeli a termelést - írta a lap.

A program kevesebb mint egy hónap alatt kifutott, noha eredetileg november elsejéig tartott volna.

Ray LaHood közlekedési miniszter úgy fogalmazott, hogy a július végén indított program mentőkötelet nyújtott az autóiparnak, amely ismét növekedésnek indulhat. A GM 1300 munkását hívja vissza, a Hyundai pedig 3000 embert vesz fel újra Alabama államban.

Az autókereskedők csütörtökig 1,9 milliárd értékben adtak el járműveket, az ösztönzésnek köszönhetően több mint 457 ezer új autó talált gazdára.

A program jelentősen javította az eladási mutatókat: az elmúlt egy évben most lépte át először a havi egymilliós küszöböt az értékesített új gépkocsik száma.

A bürokratikus ügyintézés miatt még több százezer ügylet vár elbírálásra, ezért lassan érkeznek a pénzek a dílerekhez, akik már hangot is adtak panaszuknak - írja a Népszabadság.

Ebből is kitűnik, hogy a tragacsprogramban az tudott sok autót eladni, akinek jelentős tartalék tőkéje volt. A tönk szélén álló kereskedők kimaradtak a váratlan üzletből. A Ford, a Honda és a Toyota bankja - látva a helyzetet - rendkívüli hitelakciókkal próbálta segíteni márkakereskedőit.

A megélénkült kereslet hatására kiürültek a raktárak, ezért magasabb fokozatba kapcsoltak az amerikai autógyárak. Az immár hárommilliárd dollárra emelt tragacsprogramnak és az ugrásszerűen megnőtt keresletnek köszönhetően több üzemben túlóráznak. A Fordnál és például az alkatrész-beszállító Magnánál egyaránt pluszműszakokat kellett bevezetni az igények kielégítésére. A tragacsprogram legkeresettebb modellje Amerikában a Toyota Corolla, a Honda Civic, a Ford Focus, a Camry, a Prius, és a Hyundai Elantra.

A kormány azért kényszerül hirtelen leállítani a programot, mert kimerült a 3 milliárd dolláros költségvetési keret. A program nem zajlott zökkenőmentesen, sok kereskedő panaszkodik, hogy csak nagy késéssel vagy egyáltalán nem kapta meg a kormányzati támogatás összegét. A The Washington Times értesülése szerint a kormány eddig csak a támogatások kevesebb mint 10 százalékát térítette meg. A program keretei egyébként már az első napokban majdnem kimerültek, pótlólag csaptak hozzá 2 milliárd dollárt.

Barack Obama elnök úgy fogalmazott, hogy a "pénzt az ócska járművekért" program sikere minden képzeletet felülmúlt, és ígéretet tett, hogy a kereskedők megkapják pénzüket. A Chrysler és a General Motors bejelentette, hogy 30 napos fizetési haladékot adnak a program miatt pénzügyi gondokkal küzdő kereskedőknek.

Európában meglehetősen vegyes az ehhez hasonló programok eredménye. Mint azt lapunk megírta, a roncsprémium Németországban elsősorban a külföldi autógyárakat segítette. A német autógyárak bevétele azonban egyharmadával csökkent.

A Der Spiegel szerint a program gazdaságpolitikai értelemben „rossz vicc” volt, míg Klaus Zimmermann, a berlini DIW gazdaságkutató intézet vezetője különösen elhibázottnak tartja, hogy a selejtezés feltételei között nem kaptak nagyobb súlyt a környezetvédelmi szempontok.

Oroszország mindenesetre német mintára fontolgatja a roncsautó program bevezetését, ám okulva a német példa negatívumaiból, az 50 ezer rubeles (mintegy 300 ezer forint) bónt csak az országban gyártott autókra lehet elkölteni.

Romániában kevesen használták eddig a roncsautó programot. Az autókereskedők arra számítanak, hogy a program szeptember elseje és december 11-e közötti, harmadik szakaszában jelentősen emelkedni fognak az eladások.

Szlovákiában viszont bejött a roncsprémium: rekordmértékben emelkedett júniusban az eladott személykocsik száma.

Magyarországon a szakmai szövetségek kérése ellenére sem tervezi a kormány a roncsprémium bevezetését. Számítások szerint a 3 milliárdos bevételkieséssel járó programot - a költségvetés helyzete miatt - nem közvetlen állami támogatással, hanem adójóváírással indítanák. A szakmai szervezetek szerint bevételi oldalon az állam 5,8 milliárd forintot könyvelhetne el, míg a kritikusok szerint csak a hárommilliárdos bevételkiesés biztos.

Ray LaHood autóvásárlási program tragacsprogram roncsprémium
Kapcsolódó cikkek