BUX 43,236.84
-0.67%
BUMIX 3,802.16
-0.32%
CETOP20 1,856.7
0.00%
OTP 9,054
-1.72%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+3.88%
ZWACK 17,350
+0.58%
0.00%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,150
+2.22%
-1.44%
+0.16%
0.00%
-1.44%
0.00%
-5.88%
+0.26%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,894
-0.75%
-1.79%
ALTEO 2,990
-0.99%
-3.33%
-1.11%
0.00%
+0.88%
-0.66%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.77%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
-0.76%
-2.49%
-1.25%
0.00%
-5.20%
-3.54%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,230
+2.50%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Kész a mű, de nem pihenhet az alkotó

Az elmúlt hetekben több adópolitikai ügyben is kiderült: egyelőre nem világos, mit akar a kormányzat. Hogy ezekben nyáron nincs még döntés, az természetesnek tekinthető, de kérdés, hogy az esetleges változások miként érintik majd az elvileg már kész 2013-as költségvetést.

Helyes, ha a kormány a költségvetési stratégiát időben elkezdi tervezni, de emiatt borítékolható, hogy az idő előrehaladtával számos ponton változtatni kell a terveken – fejtette ki a Világgazdaságnak Peter Attard Montalto, a Nomura elemzője, aki szerint sokkal fontosabb, hogy hajlandó lesz-e a kabinet lejjebb szállítani a keretet adó növekedési mutatókat, a tervezet ugyanis csak így válhat hitelessé. A bizalmat ugyanakkor nem konzervatív fiskális célkitűzésekkel, hanem konkrét intézkedésekkel lehet csak erősíteni. Ha megint unortodox, torzító jellegű lépések jönnek, akkor a hitelesség menthetetlenül elvész. Könnyen megragadható lehetőségek viszont már nincsenek, így félő, hogy a kormány nem változtat az irányvonalon – figyelmeztetett.

A 2013-as költségvetési törvényjavaslat keretszámait május közepe óta ismerjük: a terv 1,6 százalékos GDP-növekedéssel, 4,2 százalékos átlagos inflációval, 8,8 százalékos export- és 8 százalékos importbővüléssel és 299,40 forintos átlagos euróárfolyammal számol.

A részleteket június közepéig nem hozzák nyilvánosságra, de gyanítható, hogy nem csupán a nagyközönség van bizonytalanságra ítélve. Ezt jelzi többek között a „földadóról”, azaz a spekulációs céllal, illetve a kormányzati birtokszándékokkal ellentétes földszerzésekre kivetett fizetési kötelezettségről szóló adok-kapok. A vidékfejlesztési tárca vitaanyagát a Nemzetgazdasági Minisztérium lapunk megkeresésére „nem kormányzati álláspontnak” nevezte. Még az idén várhatók tehát belső össze­tűzések az ügyben, ugyanakkor a jövő évi büdzsének nem mindegy, hogy létrehoznak-e egy új – a koncepció alapján nagyságrendileg egyébként egyelőre becsülhetetlen – adót vagy sem. Ugyanígy megváltoztathatja az elvileg kész költségvetést az évi 200 milliárdos nagyságrendű bevételt jelentő eva átalakítása – erről szintén nem tudni még semmit –, továbbá több más tétel is. Nem világos például, hogy mi lesz a minimálbérrel vagy az élőmunka terheivel. Orbán Viktor kormányfő a nyilatkozatok szerint előbbit emelni, utóbbit csökkenteni akarja. A legutóbbi minimálbéremelés miatti elbocsátások költségvetési hatását – kisebb szja-bevétel, nagyobb szociális kiadás – szakértők évi tízmilliárdos nagyságrendre becsülték, míg egy öt százalékpontos esetleges járulékcsökkentés 300 milliárdos kiesést jelenthet a büdzsének. Mindeközben az NGM a pályakezdők minimálbérének csökkentését szorgalmazza, vagyis még nem kristályosodott ki a végleges terv 2013-ra.

Míg az új adók jól tervezhetőek, a nagyságrenddel nagyobb tételt jelentő áfabevételekre ez nem feltétlenül igaz. Tavaly például a 2558 milliárd forintos eredeti előirányzatot a kormány az év közepén 2489 milliárdra csökkentette, a tényleges adat pedig az utóbbitól is elmaradt közel 8 százalékkal. Az idei előirányzat 2722 milliárd forint, amelynek teljesíthetősége szempontjából az Állami Számvevőszék (ÁSZ) tavalyi véleménye szerint „a makromutatók kedvezőtlen alakulása kockázatot hordoz”.

Számolni kell további kockázatokkal is: sokmilliárd forintba kerülhet például az elektronikus útdíjrendszer kiépítésének további csúszása. A BKV-ra a napi.hu tegnapi értesülése szerint az eddigi 30 milliárd helyett egy forintot sem adna jövőre az állam, miközben a dugódíj és az elektronikus útdíj csak tízmilliárd forint többletbevételt jelent. Így ha a főpolgármester ismét a kormányhoz fordul, az tízmilliárdos nagyságrendű összeget jelenthet.

Gazdaságdiplomáciai szempontból ugyanakkor hasznos, ha Brüsszel felé lesz mit mutatni a következő néhány, akár sorsdöntőnek is mondható héten. Emellett a kabinet vélhetően arra is számít, hogy az IMF kevésbé vehemensen ad gazdaságpolitikai tanácsokat, ha a tárgyalóasztalra egy kész büdzsét is leteszünk.

A hatályos menetrend

Május 15. A tervezési keretszámokat elküldték a fejezetgazdáknak.

Május 22–23. Kétoldalú egyeztetések a keretszámokról és a normaszövegről.

Május 24. A Közigazgatási Államtitkári Értekezlet megtárgyalta az előterjesztést.

Május 30. A kormány első olvasatban tárgyalta a javaslatot.

Május 31. A javaslatot átadták az ÁSZ-nak és a KT-nak.

Június 11. A KT elküldi a kormánynak a törvényjavaslatról szóló véleményt.

Június 13. A kormány második olvasatban is megtárgyalja a javaslatot.

Június 15. A javaslatot benyújtják az Országgyűlésnek.

Forrás: NGM

Csaba Ferenc – Rovó Attila A hatályos menetrend Május 15. A tervezési keretszámokat elküldték a fejezetgazdáknak.

Május 22–23. Kétoldalú egyeztetések a keretszámokról és a normaszövegről.

Május 24. A Közigazgatási Államtitkári Értekezlet megtárgyalta az előterjesztést.

Május 30. A kormány első olvasatban tárgyalta a javaslatot.

Május 31. A javaslatot átadták az ÁSZ-nak és a KT-nak.

Június 11. A KT elküldi a kormánynak a törvényjavaslatról szóló véleményt.

Június 13. A kormány második olvasatban is megtárgyalja a javaslatot.

Június 15. A javaslatot benyújtják az Országgyűlésnek.

Forrás: NGM-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek