BUX 41,939
+1.68%
BUMIX 3,951.75
+0.72%
CETOP20 1,919.28
0.00%
OTP 10,675
+1.62%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+3.14%
+0.46%
-0.83%
-0.82%
+1.00%
0.00%
+3.48%
OTT1 149.2
0.00%
-1.49%
MOL 2,832
+1.14%
DELTA 39.75
-0.62%
ALTEO 2,390
+1.70%
+0.93%
+1.94%
EHEP 1,650
+3.12%
0.00%
+0.39%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.03%
0.00%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
-2.33%
+3.03%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,200
-1.48%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Egyszerűsítés vagy káosz? - Vita a büdzsé alapjairól

Bár nem tudni, hogy a 2013-as költségvetés mikor lehet kész, a parlamenti munka ma az ezt megalapozó törvények tárgyalásával folytatódott.

Kilenc jogszabályt módosít a 2013. évi költségvetést megalapozó törvények módosításáról szóló csomag - mondta Cséfalvay Zoltán államtitkár az indítvány parlamenti vitájának expozéjában. Ma kezdték el ugyanis megvitatni azokat a törvénymódosításokat, amelyek hivatalosan nem lesznek részei a készülő új büdzsének, de a gyakorlatban az alapot teremtik meg ahhoz, hogy úgy alakulhassanak a bevételek és a kiadások 2013-ban, ahogy a kormány szeretné.

Épp ez az, ami miatt a legtöbb kritika éri a javaslatokat: jelen állás szerint több hónap hátravan még, amíg elfogadhatják a költségvetést, és az is biztos már, hogy a büdzsét megalapozó törvényváltoztatásokat csak ősszel lehet tovább tárgyalni. Így pedig nem okozna komoly meglepetést, ha addig jelentősen megváltoznának akár a büdzsé fontosabb számai, akár a 2013-as gazdasági várakozások.

Cséfalvay hangsúlyozta: az államháztartásról szóló törvény változtatása által átláthatóbbá válik a kiadási előirányzatok rendszere, a jövőben ugyanis nem külön, hanem együtt kezeli a törvény a kormányzati és az intézményi beruházások kiadásait.

Megszűnik a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap költségvetési támogatásának kötelezettsége, ez azonban nem zárja ki támogatást - mondta az államtitkár. Az alap forrásai azonban nem csökkenhetnek, ezt biztosítja, hogy az oda fizetendő innovációs járulék mértéke nem csökkenthető. 

Az önkormányzatokról szóló törvény módosítása a helyhatóságok támogatási rendszerét alakítja át: a jövőre közvetlen feladatalapú támogatás csak egyes feladatokhoz adható, míg más feladatok ellátását mutatószámok alapján támogatná az állam, a nem paraméterezhető feladatokhoz pedig egy általános keretet határoz meg a jogszabály - közölte Cséfalvay Zoltán. A települések állami támogatásának átalakítását a kórházak állami kézbe adása indokolja - tette hozzá a fideszes Ékes József is. Fontosabb változás lehet az is, hogy az Egyenlő Bánásmód Hatóság az igazságügyi tárca fejezetében kap helyet, míg az előadóművészeti szervezetek támogatásának módosítása az önkormányzatokat ösztönzi a fenntarthatóságra.

Több MSZP-s képviselő is azt javasolta, hogy napolják el a vitát lezárás helyett, mert nem teljes a köre azoknak a törvényeknek, amelyeket meg kellene változtatni, hogy megalapozott legyen a 2013-as költségvetés. Az LMP-s Vágó Gábor is egyetértett ezzel, ő úgy indokolt: a kidolgozatlan adók óriási kockázatot jelentenek a költségvetésnek. Puch László (MSZP) pedig arról beszélt, hogy a bevételeket ötletszerűen írták be a javaslatba. Mi lesz az adótörvényekkel, mi fogja a hiányt megalapozni, és mit lehet tudni a sárgacsekk-adóról - kérdezte. Ma a beruházások visszaszorulása nem azt mutatja, hogy a gazdasági folyamatok jó irányba mennének - jegyezte meg, és kitért arra is, hogy a fiatalok nagy része nem Magyarországon képzeli el a jövőjét.
    
A fideszes Nagy István a kidolgozatlanságról szóló kritikákra válaszul arra hívta fel a figyelmet, hogy a módosítások egy része önállóan kerül majd az Országgyűlés elé; példaként említette a köznevelési törvényt. Mint mondta, a költségvetés korai benyújtása teszi lehetővé a többlépcsős, részletesebb módosításokat.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek