A klímapiacon terjeszkedne a Panasonic
– A Panasonic láthatóan komoly energiát fektetett a klímaüzletág fejlesztésébe az elmúlt időszakban. Milyen termékekkel vannak jelen a piacon, és milyen eredményeket sikerült elérni?
– A Panasonic életében nagyon komoly változást hozott, hogy 2010-ben megvásárolta a SANYO vállalatot, hiszen ennek a lépésnek a révén az elektronikai ipar új területeire léptünk be, és meghatározó szereplővé váltunk a légkondicionálók és az ipari hűtő-fűtő rendszerek piacán is.
Az akvizíció mellett új középtávú stratégiát is megfogalmaztunk: ennek egyik eleme, hogy a Panasonic „Japán-orientált” gyártóból globális szereplő legyen, illetve az egyedi felhasználók kiszolgálása mellett nagy részesedést érjünk el az ipari felhasználású berendezések, rendszerek piacán is úgy, hogy eközben a környezetvédelem területén is komoly eredményeket érünk el.
A stratégia konkrét célokat is megfogalmaz: eszerint a vállalatcsoportnak a 2013-as pénzügyi évben 10 ezer milliárd jen értékesítési árbevételt kell elérnie, az értékesítési bevételre vetített legalább 5 százalékos működési eredmény és 10 százalékos tőkearányos megtérülés mellett. Ami pedig a klímaüzletág termékpalettáját illeti: mára elmondhatom, hogy a Panasonic a teljes vertikumot lefedő palettával rendelkezik, legyen szó akár otthoni légkondicionálóról vagy nagy teljesítményű hőszivattyúról. Ez a rendkívül széles paletta és az innováció hozzájárulhat ahhoz, hogy néhány éven belül ezen a piacon is meghatározó szerepet játsszunk.
– A jelenlegi időjárás igencsak kedvez a légkondicionálók értékesítésének. Éreztek-e az elmúlt hónapokban keresletnövekedést a magyar piacon?
– Mind az érdeklődés, mind az értékesítés jelentős mértékben nőtt az elmúlt hetekben. A légkondicionálók piacán egyébként nagyon szép eredményeket értünk el globális szinten is, és - hasonlóan a tavalyi üzleti évhez - idén is szeretnénk jelentősen túlszárnyalni az ebből a szegmensből származó, egy évvel korábbi eredményt.
– Az értékesítést támogatandó létrehoztak a közelmúltban egy információs site-ot is Panasonic ProClub néven, amely az ügyfelek tájékoztatását hivatott szolgálni. Ez mennyire vált be?
– A ProClubról egyelőre nincsenek számszerű adataim, de a kezdeti eredmények nagyon biztatóak. Ebben szerepet játszanak a közelmúltban megnyitott bemutatótermeink is, ahol élőben megnézhetők, sőt kipróbálhatók a rendszereink.
– A Panasonic az impozáns növekedési tervek mellett a létszámon is fejleszteni kíván, legalábbis korábban erről lehetett hallani. A jelen környezetben mi indokolhat ilyen lépéseket?
– A klímapiacon óriási növekedési lehetőségek állnak előttünk, ezért helyben valóban tervezünk felvenni új kollégákat, köztük mérnököket, értékesítőket is. A globális tervekről ugyanakkor hatáskör és a kellő ismeretek hiányában nem nyilatkozhatom.
– A termékpaletta valóban igen széles a társaságnál, ezzel együtt a környezet a klímaberendezések piacának sem kedvez. Mivel tudják eladni a termékeiket?
– A termékpaletta nemcsak széles, de korszerű is, az egyes egységek nagyon jól kombinálhatók egymással. Emellett a Panasonic gázzal működő hőszivattyút is kínál, és az értékesítési háttér is hatékony.
– A piaci részesedésüket a mostani, recessziósnak mondható környezetben hogyan kívánják növelni, és kik a fő versenytársaik?
– A piac Magyarországon és Európában is stagnál, vagyis csak úgy növelhetjük részesedésünket, ha a konkurenseinktől nyerünk teret, ám hiszem, hogy ez sikerülni fog. A fő versenytársainknak a japán vállalatokat tartom, de nem szabad megfeledkezni a koreai gyártókról sem.
SANYO után Panasonic
A szakember pályáját 1992-ben a japán SANYO-konszernnél kezdte, értékesítési területen. 2009-től termékfejlesztési igazgató volt a csoportnál, ahol az új generációs hűtő- és fűtőrendszerekért felelt. A Panasonic és a SANYO összeolvadása után a Panasonic termékfejlesztési igazgatójaként dolgozott, ahol az ázsiai és az amerikai piac tartozott hozzá. Október óta a Panasonic kelet-európai régióért és Görögországért felelős országigazgatója.