Fizet a biztosító, de lehetnek vis major helyzetek
„Ennek nem az az oka, hogy a biztosítók ki akarnak bújni a szolgáltatások alól, hanem egyszerűen olyan körülmények alakulnak ki az adott országban, amelyek között nem képesek szolgáltatni” – magyarázza Schmidt Huba, az AIG Magyarország egyéni utasbiztosításokkal foglalkozó vezetője. Ha például lezárják egy országban a repülőtereket, vagy nem működnek a kórházak, a biztosítók nem képesek a szerződésnek megfelelően hazaszállítani az ügyfelet, vagy a külföldi egészségügyi ellátását biztosítani. A terrorcselekmények, sztrájkok, háborúk vagy lázadások is ugyanezért számíthatnak vis major esetnek a biztosításokban, mivel ilyenkor gyakran lehetetlenné válik a szerződés szerinti szolgáltatások biztosítása.
A vállalati utasbiztosításoknál némileg más a helyzet, több kockázatot is vállalnak a biztosítók, mint az egyszerű turisták esetében. A biztosítók abból indulnak ki, hogy az üzleti utak a kockázatos országokba kevésbé elkerülhetők, mint a magánjellegűek, emellett az üzleti ügyben utazók biztonságára a külföldi partnerek többnyire ügyelnek.
Amikor 2010 tavaszán kitört Izlandon egy vulkán, az AIG vállalati utasbiztosítása megtérítette az ügyfelek költségeit, és segítettek a szervezésben is. A vállalati utasbiztosításoknál is kizáró ok a háború és a terrorizmus, de ha megtámadják egy zavargás során a biztosítottak, és megsérül, akkor ugyanúgy szolgáltat biztosító, mintha egy átlagos nyaraláson szerzett baleset után.


