BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarországon ma száz nő közül 51-nek van munkája

Magyarországon ma száz nő közül 51-nek van munkája, az EU-átlag 58. Nálunk 47 nőt foglalkoztatnak teljes munkaidőben, részmunkaidőben csupán négyet. Ahhoz, hogy több foglalkoztatott nő legyen, drasztikusan növelni kellene a rugalmas, atipikus formák arányát. Az egyik lehetséges út a vállalkozás.

Számos jele van annak, hogy a közbeszéd még mindig nem tud mit kezdeni a nőkkel, ha nem feleségekről, családanyákról, hanem tudósokról, vállalkozókról van szó. Czakó Erzsébet, a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének igazgatója, egyetemi docens szerint ezt bizonyítja a vállalkozó nőkhöz való ügyetlen viszonyulás. Holott a férfiakéval versengő tudással rendelkező nők számára a gyermekszülés és -nevelés után a munkaerőpiacra való visszatérés hatékony eszköze lehet a vállalkozás.

A BCE docense kiemelte: 2010–2012 között az Európai Unió támogatásával több program is indult, és egymás után jöttek létre szakmai és civil szervezetek, amelyek a vállalkozás iránt érdeklődő nőknek biztosítják a szükséges ismeretet, tudást, fórumot. Czakó Erzsébet ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy a rendszerváltás óta máig nem volt képes letenni az asztalra a közép- és felsőoktatás, a szakmai képviselet egy hatékony oktatóanyagot, amellyel a vállalkozók indulását és boldogulását ténylegesen segítenék. Pozitív változásnak tartja viszont, hogy míg 10–15 éve hallgatói többsége a multikhoz tartott, ma az egyetemisták alapvetően vállalkozónak készülnek.

Nem a női vállalkozók helyzete kedvezőtlen, manapság nemtől függetlenül nehéz vállalkozást építeni Magyarországon – véli Ugrin Boglárka, az UgrinPack-Erdősi Kft. ügyvezetője. Az ő esetében az élet hozta úgy, hogy vállalkozó lett. Gyermekkorában, majd fiatal felnőttként családi vállalkozásuk volt szakmai gyakorlótere, innen ered a motiváltsága is. Munkahelyén 25 évesen került választás elé: vagy elküldi életrajzát a konkurenciának, vagy vállalkozásba kezd. Az utóbbit választotta. „Ma már nem látom úgy, hogy nőként nehezebb érvényesülnöm, huszonévesen azonban kihívást jelentett, hogy komoly tárgyalópartnernek tekintsenek” – jegyezte meg.

Derűlátásának meg is van az alapja. Cége, a környezetbarát csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó UgrinPack stabil pozícióra tett szert a piacon, aminek révén 2015-re fél milliárd forintos árbevételre és a teljes forgalmukon belül 20 százalékos export részarányra számítanak munkatársaival.

Kérdésünkre, hogy van-e valami titka, szinte gondolkodás nélkül válaszolt: „Számomra a vállalkozás életforma. Cégvezetőként nem tudok munkaidőkeretekben gondolkodni, viszem a gondolataimat, ötleteimet a magánéletbe is. Pont úgy, ahogy anya sem tudok lenni időkorlátok között, a családom, a gyermekeim mindig ott vannak velem.”

A Példakép Pályázatra édesapja hívta fel a figyelmét. Elindult rajta, mert szeretné megmutatni, hogy a nőknek nem kell választani a család és a karrier között. Vállalkozással mindkettő lehetséges, ami „nagy kihívás, nem egyszerű feladat, de megéri”.

Lengyel Zsuzsi sosem érezte hátrányát annak, hogy nőként indította el design vállalkozását. Édesanyja példáját követte és független szeretett volna maradni. Számára alapvető szempont volt, hogy olyan munkája legyen, ami mellett a család első helyet kaphat, és megvalósíthatja álmait is. „A kreatív munka rengeteg energiát szabadít fel bennem, ami aztán a családomnak, a gyerekeimnek is javára válik; magabiztosságot adott, hogy a férjem az első perctől mellettem állt” – kezdte vállalkozói élményei összegzését. Segítette a közgazdasági diplomája is, mert nem elég versenyképes, jó terméket előállítani, azt célba is kell juttatni.

„Két műszakban” dolgozik. Reggel, miután a gyerekeket elvitte az iskolába, kezdődik az első, a délután és az este a családé, majd nyolckor indul a második műszak, hogy zökkenőmentes legyen a másnap. Más kisgyermekes anyukákkal dolgozik együtt, „nálam ez már szinte tudatos a partnerválasztásban”. „Ha ügyesen gazdálkodunk az energiáinkkal, csodákra vagyunk képesek” – tette hozzá. Ezt a csodát szeretné megosztani másokkal a Példakép Pályázat keretében, hiszen sok tehetséges fiatal nő alkot ma Magyarországon.

Cégnévjegy

1. UgrinPack-Erdősi Kft.

Ügyvezető: Ugrin Boglárka

Árbevétel (2012, millió Ft): 320

Foglalkoztatottak (fő): 15 + 27 közvetített munkaerő

2. Lengyel Zsuzsi Design Kft.

Ügyvezető: Lengyel Zsuzsanna

Árbevétel (2012, millió Ft): 6,677

Alkalmazottak (fő): 1

Ügyvezető: Ugrin Boglárka

Árbevétel (2012, millió Ft): 320

Foglalkoztatottak (fő): 15 + 27 közvetített munkaerő

2. Lengyel Zsuzsi Design Kft.

Ügyvezető: Lengyel Zsuzsanna

Árbevétel (2012, millió Ft): 6,677

Alkalmazottak (fő): 1 -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.