A felmérésből kitűnik, hogy a top ötven amerikai vállalat üzleti forgalma 1,3 százalékkal nőtt, vagyis nagyobb ütemben, mint a német gazdaság, amelynek növekedése csak 0,7 százalék volt. A felmérés ugyanakkor rámutatott arra, hogy noha Európa többi országaival ellentétben a német gazdaság profitál ugyan az erőteljes exportból és a külföldön jelentkező jelentős keresletből. Ám az Európai Unió egyes tagországaiban jelentkező súlyos gazdasági helyzet kockázati tényezőt jelent, és ezért a jövőbeni versenyképesség érdekében Németországnak élénkítenie kívánatos a növekedést és erősítenie a belföldi keresletet.
A felmérés figyelemre méltó részleteket tárt fel az amerikai cégek Németországban elért tavalyi üzleti forgalmáról. Így a Ford autógyár 2012-ben 16,6 milliárd euró összegű üzleti forgalmat ért el Németországban, és ezzel egymást követően immár hatodik alkalommal lett a legnagyobb üzleti forgalmat teljesítő amerikai tőkerészesedésű cég Németországban. A második helyen az ExxonMobil Central Europe Holding GmbH szerepel, 14,4 milliárd eurós németországi üzleti forgalommal. A harmadik helyen a Phillips 66 Continental található, 11,8 milliárd eurós németországi forgalommal. A negyedik helyen pedig az Opel autógyár van 11,5milliárd eurós forgalommal. Az 5. helyen a GE Deutschland található, becslések szerint 10,5 milliárd eurós forgalommal, a hatodik helyen pedig az IBM csoport 8,8 milliárd eurós forgalommal (becslés.) A 7. helyen szereplő Amazon forgalma 6,6 milliárd euró (becslés). A 8. helyen található Hewlett-Packardé pedig 6,6 milliárd euró. A 9. helyen a Philip Morris található 6 milliárd eurós forgalommal, mig a 10. helyet a Procter and Gamble Germany, 5 milliárd eurós forgalommal. Az összegek nettó összegek, áfa nélkül.
Az Amcham in Germany szerint a Németországban működő amerikai cégek eddig mintegy 130 milliárd eurónyi tőkét fektettek be az országban, ehhez jön még mintegy 50 milliárd eurónyi egyéb magántőke-befektetés. Ez azt jelzi, hogy az egy németországi lakosra jutó amerikai tőkebefektetés összege messze nagyobb, mint a hasonló magyar adat. Ennek persze számos oka van. Összességében Németországban jelenleg 2200 olyan cég működik, amelyekben amerikai tőke van.
A felmérés érdekes adatokat szolgáltat arra nézve is, hogy a Németországban működő amerikai vagy amerikai tőkerészesedésű cégek mennyi alkalmazottat foglalkoztatnak. Eszerint közöttük a legnagyobb munkáltató a McDonald’s, amely összesen 64.265 főt foglalkoztat, megelőzve a Ford- műveket (24.362 fő), és az IBM-csoportot (becslések szerint 22.000 fő). Az Opel 21.097 főt alkalmaz, míg a Johnson Control becslések szerint 20.000 főt. A tíz legnagyobb munkáltató (McDonald’s Deutschland, Ford, IBM Deutschland, Opel, Johnson Controls, ManpowerGroup Deutschland, Ujnited Parcel Service Deutschland, Douglas, Procter and Gamble, Coca-Cola Deutschland összesen több mint 225.000 munkahely fennállását biztosítja Németországban.
Az Amcham in Germany felmérésében részt vett tagvállalatok a továbbiakban kívánatosnak mondták, hogy Németország a jövőben is vonzó és versenyképes telephely maradjon számukra. Ezért szinte minden megkérdezett amerikai cég az innovációk feltételeinek javítását szorgalmazta, többek között a kutatás és fejlesztés, a szakmai képzés támogatása révén. A reformokat Németországban pedig következetesen folytatni szükséges annak érdekében, hogy az ország a jövőben is vonzó telephely maradjon – hangoztatta Bernhard Mattes, az Amcham in Germany elnöke. Mindazonáltal az amerikai vállalatok többsége elégedett Németországgal, mint telephellyel és kétharmaduk (65 százalék) konkrétan jelezte, hogy a következő négy évben további befektetéseket készülnek megvalósítani Németországban.
Ennek persze nem mond ellent az, hogy a megkérdezett amerikai befektetőknek a fele hangot adott annak a véleményének is, hogy túl sok bürokráciát és túlszabályozást érzékel. Zavarólag hatnak rájuk a dráguló energiaköltségek is és a munkaerő-piaci rugalmasság hiánya is. További gondot jelent a külföldi munkaerők bevándorlásának korlátozottsága is, valamint a bérekre rakodó magas mellékköltségek.
Éppen ezért az Amcham in Germany a szeptember 22-én Németországban tartandó parlamenti választások utáni következő törvénykezési időszakra úgynevezett cselekvési ajánlásokat dolgozott ki és hozott nyilvánosságra Németországgal mint jövőbeni gazdasági telephellyel kapcsolatban. Ezek közül a négy legfontosabb a következő:
1.) Az Európai Unión kívül az Egyesült Államok Németország legjelentősebb kereskedelmi partnere. Ezért a transzatlanti kereskedelmi és befektetési partnerség megteremtése nem csupán vámmentes kereskedelmet tenne lehetővé, hanem mindenekelőtt a szabványok, a szabályok és a licencek harmonizálását és kölcsönös elismerését is. Egy erre vonatkozó átfogó egyezmény geostratégiai előnyöket biztosítana a többi kereskedelmi partnerrel szemben, és növekedési impulzusokat jelentene mindkét régió számára.
2.) A német adójog számára az lenne a kívánatos, hogy erősítse Németország versenyképességét és gazdasági növekedését és ezzel munkahelyek létesítését generálja. Ezért korlátozni kívánatos pótlólagos adóterhelések bevezetését, megkönnyítve ezzel a vállalati befektetéseket. A befektetőknek megbízható keretfeltételekre van szükségük
3.) Az energiarendszer Németországban megvalósítani tervezett átalakítását az ellátási biztonság, a gazdaságosság, valamint a környezeti és a társadalmi elviselhetőség alapelveihez kívánatos igazítani.
4.) A tömérdek szabályozás terheket jelent a vállalatok számára újabb munkahelyek tartós létrehozása során. Ha kisebb lenne a bürokrácia, a vállalatok nemzetközileg versenyképesebbé válnának. Több munkahely létrehozására lennének képesek és ezzel gazdasági növekedést generálhatnának.
És persze ezt pedig mi tegyünk hozzá, nagy tapintattal: nem csupán a németországi német, hanem vélhetően az ott működő amerikai vállalatok is...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.