BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Orbánék valósítják meg Gyurcsány Ferenc álmát

Központosítja az állami bérszámfejtést 2015 áprilistól a kormány – a magánnyugdíjpénztárak maradékának államosítása mellett ezt is tartalmazza a jövő évi költségvetés megalapozásáról szóló törvényjavaslat.

A salátatörvények legnagyobbikában összesen 112 törvényt módosítanak, több olyat is, amit épp most fogadtak el, vagy ami az adótörvény módosítások közé illeszkedett volna.

Így például felemelik a kedvezményes személyi adó, az ekho jövedelemhatárát 25 millióról 60 millióra. Vagy: az új helyi adónál, az elméletben bármire kivethető települési adónál meghatározzák, hogy az innen származó bevételt szociális kiadásokra lehet fordítani.

Korábban is hallani lehetett a tervről, így a módosítás nem meglepő, az már azonban igen, hogy a jogalkotó nem fogalmaz meg további korlátozásokat. Az ugyanis már biztos, hogy jelen formájában az új adót leginkább a termőföldre volna érdemes kivetni (és ez lehetséges is), ám kormányzati megfogalmazások szerint ez nem cél – csakhogy a hatályba sem lépett törvény legújabb módosításából is kimaradt az a korlátozás, hogy földadó azért nem lehet.

A kabinet átalakítja viszont a kormányzati személyzeti politikát. Egyrészt eltörlik a létszámgazdálkodást, vagyis nem kell a felettes szervtől engedélyt kérni, ha valaki több embert szeretne felvenni. Ennek az az oka, hogy a költségvetési keret úgyis meghatározza majd a foglalkoztatottak létszámát (így viszont jobban jár majd az az intézmény, amely néhány munkafeladatot ki tud szervezni mondjuk közmunkában, hiszen úgy olcsóbb lehet a munkaerő). Hogy mindez ne legyen ennyire egyszerű, elkezdődik a központosítás is – így (legalábbis részben megvalósul a 2006-ban indított államreform egyik fontos eleme.

Nyolc éve a cél a HR tevékenységek teljes központosítása (és egy új jutalmazási rendszer) bevezetése volt. Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök új megbízottja Szetey Gábor komplex rendszerének egyik eleme lett volna a központosított bérszámfejtés is – most ezt valósítja meg a kormányzat. A javaslat indoklása szerint „az államháztartás rendszerében egységesen, valamennyi költségvetési szervre kiterjedően” központosítják a számfejtést a kincstárnál. Januártól – a nemzetbiztonsági szolgálatok kivételével – a kormány közvetlen irányítása alá tartozó szervezeteknek már itt intézik a bérügyeit, míg áprilistól már mindenki kötelezően ide tartozik majd.

A számos javaslat között szerepel még, hogy az önkormányzati tulajdonban lévő cégek adósságkorlátjának a felállítása (kizárólag a kormány hozzájárulásával köthetnek adósságot keletkeztető ügyletet januártól). Ezen kívül megszűntetik a Nemzeti Munkaügyi Hivatalt is, egyúttal szétválasztják a munkahigiénés és a foglalkozás-egészségügyi feladatokat. Az adminisztráció-csökkentését célul kitűző kormányzat a munkahigiénés hatósági feladatokat a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter irányítása alatt hagyná, míg a foglalkozás-egészségügy országos központi feladata az emberi erőforrások miniszteréhez kerülne.

Az indoklás szerint így létrejön egy olyan szakmai bázis, amely képes ellátni a foglalkozás-egészségügyi kutatási, gyakorlati és betegellátási feladatokat is, biztosítva a foglalkozási megbetegedések felismerésével, ellátásával kapcsolatos területeken az egységes szakmai irányítást és felügyelet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.