Kicsit megpihen e-kártya ügyben a kormányzat, a jövő héten még nem fogadják el a személyit, a lakcím-, a taj- és az adókártyát, de még az utazási bérleteket egyben helyettesítő és az elektronikus aláírásunkat is tartalmazó kártya bevezetéséről szóló jogszabályt sem.
A kabinet már kezdeményezte a parlament újabb, rendkívüli ülésének összehívását, ám a megtárgyalásra kért 34 napirendi pont között az e-kártyáról szóló jogszabály nem szerepel. A törvényjavaslathoz beadott, elfogadásra esélyes kormányzati módosítócsomagból is az derül ki, hogy a jogszabályváltozást csak később fogadják el: az egyik változtatási indítvány a július 1-jén hatályba léptetni tervezett pontokat az elfogadás várható időpontjára hivatkozva tolja el augusztus 1-jére. Ettől még a projekt nem szenved csorbát, hiszen az új igazolványokat január 1-jétől még be lehet vezetni.
A halasztásnak nem látszik érdemi indoka, ugyanakkor tény: az e-kártya bevezetését éles adatvédelmi viták kísérik. A kormányzat a mostani módosító indítványban vissza is lépett egy nagyot az ügyben: az ujjlenyomat rögzítését ugyanis mégsem tennék kötelezővé. Az eredetileg benyújtott tervezetben az szerepelt, hogy az új szuperszemélyi csipjén az arckép és az aláírás fényképes rögzítésén túl az ujjlenyomatot mindenképpen tárolni kell a 12 évesnél idősebb állampolgárok esetén. Ettől csak akkor lehetett volna eltérni, ha ujjlenyomatot fizikailag nem lehet rögzíteni, egyébként a felvétel elkészítését a polgárok „tűrni kötelesek” lettek volna. Ez a passzus azonban a viták nyomán kikerül a tervezetből, ahogyan az az előírás is, hogy az ujjlenyomat nélküli e-személyi kiadását meg kell tagadni. Az állampolgár a legújabb változat szerint megtagadhatja majd a rögzítést (ami azt jelenti, hogy alapbeállításként azért ezt kérni fogják tőle). Eközben a törvény arról is rendelkezik, hogy az ujjnyomot az állam nem tárolhatja, csak az igazolvány csipjébe viheti fel, és csakis azért, hogy egyértelműen el lehessen dönteni: valóban a kártya tulajdonosa használja a személyit. A módosítás viszont utal arra, hogy az ujjnyom rögzítését más jogszabály esetleg előírhatja.
Az adatvédelmi aggályokat fokozza a kártya egyik legnagyobb előnye: hogy alkalmas lesz az államigazgatásban használt egyéb adatok tárolására is. A taj szám és az adószám létrehozásának eredetileg is az volt az indoka ugyanis, hogy az állam ne köthesse össze az adatbázisokban a polgárainak az adatait, vagyis a hatóság ne legyen képes egy mozdulattal megtudni, ki mennyi adót fizetett, mikor volt orvosnál, milyen kezelést kapott, és egyébként pedig – végső esetben – merre utazott Budapesten. A különböző számok éppen az adatbázisok összekapcsolásának megakadályozására jöttek létre, ám most egy kártyában tárolják ezeket az adatokat. Igaz, ez nem feltétlenül jelent nagyobb kockázatot annál, mint ha egy pénztárcában hordoznánk a különböző igazolványokat (ami azért inkább jellemző).
Az új kártya legnagyobb hosszú távú előnye azonban az elektronikus aláírás lesz: az aláírást lehetővé tevő adatot az új személyi is hordozni fogja. Ezzel – amennyiben megfelelő mennyiségű olvasó lesz – lehetővé válik, hogy az állam a hivatalos leveleket is elektronikus úton továbbítsa (mert mindenki alkalmas lehet majd azt hivatalosan, elektronikus aláírással is átvenni). Ez jelentős megtakarítást hozhat, ami mellett valószínűleg eltörpül, hogy a kártya bevezetésére az idén 3,4 milliárdot kell költeni, és az új személyik gyártása évente mintegy 2,5 milliárd forinttal kerül majd többe, mint a régieké (legalábbis a szükséges költségek biztosítását felsoroló kormányhatározat alapján).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.