BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megkezdődhet minden idők egyik legnagyobb magyarországi útépítési beruházása

Szeptembertől elindul az elmúlt száz év egyik legnagyobb útépítési beruházása Magyarországon. Az M1-es autópálya bővítése egy több ütemben zajló fejlesztés lesz, amely az M0-s és Bicske közötti szakaszon kezdődik meg. A cél egy 2-szer 3 sávos pálya kialakítása, intelligens leállósávokkal kiegészítve.

Jelenleg az M1-es autópálya bővítésének előkészítő munkálatai zajlanak – tájékoztatta az Origót a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF). Azt is közölték, hogy a főpályát nem érintő munkálatok (próbacölöpözés, védett növények áttelepítése, bozót és cserjeirtás, tűzszerészeti átvizsgálások, régészeti feltárások stb.) már 2024 ősze óta folyamatosan haladnak, míg a főpályát érintő előkészítő munkálatok 2025. július közepén kezdődhettek meg. Az M1-es autópálya bővítése – szintén az MKIF tájékoztatása szerint – szeptember 1-jén veszi kezdetét Budapest és Győr között, aminek során kétszer három sávosra bővítik a sztrádát. A beruházás 80 kilométeres szakaszt érint, az M0-stól a Concó pihenőig – foglalja össze az Origo

DSC_4225, M1-es autópálya bővítés
Szeptemberben kezdetét veszi az M1-es autópálya bővítése / Fotó: Csapó Balázs

A fejlesztés a megnövekedett forgalom kiszolgálása és az autópálya kapacitásának növelése miatt vált szükségessé. Ez az elmúlt 100 év egyik legnagyobb útépítési beruházása Magyarországon.

Tízéves fejlesztési időszak része a M1-es autópálya bővítése

Az M1 bővítése része annak a 10 éves fejlesztési időszaknak, amelynek keretében 2025 és 2034 között az M1, M7, M3 bővül 299 kilométer hosszan, és épül 279 kilométer hosszúságú új sztráda is. Az M1-es beruházással párhuzamosan, várhatóan 2027-ban az M7 bővítése és az M200-as is elstartolhat. Az M1 fejlesztése – amelyet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) koordinál – egy 800 milliárd forintos beruházás részeként valósul meg (hitelből és az MKIF Zrt. saját forrásából). 

A munkálatok ütemezése a következő lesz:

1. ütem: M0 – Bicske (24 kilométer), határidő: 2028. augusztus 31.

2. ütem: Bicske – Concó pihenő, határidő: 2029. augusztus 31.

3. ütem: Concó – M19 csomópont (Győr), indulás: 2029 után

A Győr utáni szakaszon 2-szer 2 sáv + ITS-sáv épül az országhatárig.

A bővítés tartalmazza a leendő M100-as autóút új csomópontját is. Az Esztergomot az M1-gyel összekötő gyorsforgalmi út megépítése még csak terv, és nem az MKIF Zrt. feladata, de a hozzá kapcsolódó csomóponti rendszert a pálya bővítésével egy időben kiépítik, hogy kész legyen, amikorra az M100 megvalósul.

Az átfogó beruházásban a leállósávokat is alkalmassá teszik az ideiglenes forgalom számára: mindkét oldalon egy-egy intelligens leállósávot (ITS) alakítanak ki, amelyek a forgalmi helyzettől függően, baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén nyithatók lesznek. Az intelligens leállósáv a többi forgalmi sávval egyenértékű lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter széles. Tehát csúcsforgalomban akár 2-szer 4 sávon is haladhatunk majd. Cél, hogy a munkálatok négy éve alatt végig biztonságos legyen az autópálya.

Szeptembertől már nemcsak a benzinkutakon, hanem online is díjmentesen beszerezhető az autópálya-matrica
A beruházás során a leállósávokat is alkalmassá teszik az ideiglenes forgalom számára, mindkét oldalon egy-egy intelligens leállósávot alakítanak ki / Fotó: Autopalyamatrica.hu

A magyarországi autópályák átlagos aszfaltrétege 20 centiméteres, az M1-esen az MKIF Zrt. lényegesen vastagabb, 32 centiméteres aszfaltborítást terít majd le. A végeredmény egy jóval tartósabb, nagyobb terhelést elviselő és jobb minőségű út lesz. Az építés során nagyjából 6000 köbméter földet mozgatnak meg, és több mint 7000 négyzetméter aszfaltot terítenek le. 

Végig biztosított lesz a 2-szer 2 sávos közlekedés

A projekt során 72 hidat és felüljárót alakítanak át, hogy helyet biztosítsanak a szélesebb pályának. A kiszélesített, kibővített M1-es pályája ugyanis a legtöbb helyen nem fér el a hidak alatt, ezért azokat át kell építeni, vagy el kell bontani, és a helyükre újat kell építeni. Ezeknél a főpályát érintő munkáknál a belső sávokban dolgoznak majd, és sávelhúzással a külső- és a leállósávra terelik a forgalmat. 

A munkálatok idején végig biztosított marad a 2-szer 2 sávos közlekedés, de sávelhúzásokra, sebességkorlátozásokra és hídépítésekre kell számítani. 

Az előre tervezett munkálatokról a fejlesztők mindig időben tájékoztatnak a www.mkif.hu/felujitas oldalon.

Az első ütemben az M1 mentén 6 helyszínen lesznek ideiglenes le- és felhajtóágak, ezek a következők:

  • Concó,  
  • Tatabánya,  
  • Óbarok,  
  • Bicske,  
  • Herceghalom 
  • és a Sasfészek-tó pihenőhely.

A bővítés a pihenőket is érinti. Felújítják a pihenőhelyeket is, magas szolgáltatási színvonalat kialakítva. Zöldítik a területüket, elektromos töltőhelyeket létesítenek, modernizálják az épületeket. Lesznek kimondottan családbarát pihenőhelyek, ahol játszótereket hoznak létre – ezekbe a pihenőkbe nem hajthatnak majd be a kamionok. 

Valóságos útfelújítási dömping jöhet egyébként Magyarországon a következő években – erről itt olvashat bővebben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.