BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Új cég koordinálja a balatoni fejlesztéseket

Megalakult egy új állami társaság, amely a 2020-ig tervezett Balatoni fejlesztéseket koordinálja majd.

Bejegyezték a napokban a Balatoni Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt.-t, amelynek létrehozását még december végén írta elő kormányhatározat. A kabinet az év végén döntött a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben megvalósítandó programról, illetve az ahhoz szükséges forrásokról. A tervek szerint 365,4 milliárd forintot költenek a 2020-ig tartó ciklusban a tóparti fejlesztésekre, magyar és (nagyobb részt) uniós forrásokból.


A kormányhatározat szerint a fejlesztések szakmai koordinációját az állam kizárólagos tulajdonában álló nonprofit gazdasági társaságnak kell elvégeznie. Ez a balatonfüredi bejegyzésű Balatoni Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt.-t, amelyet 20 millió forint alaptőkével a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. hozott létre. A továbbiakban azonban a szakmai feladatainak irányítását a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. látja el – válaszolta a vagyonkezelő a Világgazdaság megkeresésére.

Az új társaság fő profilja az épületépítési projektszervezés, vezérigazgatója Mozsár István. A mérnök-menedzser korábban a BMW-nél és az IKEA-nál is megfordult, 2014-től ugyancsak egy állami ingatlanos céget, a Városliget Zrt.-t vezette, ahol a tervezett múzeumi fejlesztések levezénylése volt a feladata. A Balatoni Nonprofit Zrt. felügyelőbizottságában helyet kapott Gajda Tibor, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgató-helyettese is, akinek kulcsszerepet szán a kabinet a teljes, 365 milliárdos fejlesztési csomag végrehajtásában. Az ügynökség például részt vesz majd a balatoni közlekedési hálózattal – benne a hajózással és a Balatoni Hajózási Zrt.-vel – kapcsolatos előterjesztés készítésében, de javaslatot kell tennie a Hévízi Tófürdő hatékonyabb turisztikai hasznosítására is.

A balatoni program megnevezett fejlesztési céljai közül 42 uniós forrásból valósulna meg, 14 pedig hazai támogatással. Az utóbbiak között a legnagyobb falat a balatoni vízkészlet fenntartható gazdálkodásának, a vízhasználatnak a javítása 41,4 milliárd forinttal, valamint egy 17 milliárdos tematikus élménypark. A sármelléki repülőtér légi forgalmának növelésére és a kapcsolódó sármelléki-zalavári iparterület fejlesztése 6,6 milliárd forint jutna.

Az uniós forrásból támogatott projektek között a legnagyobbak az infrastruktúra-fejlesztések, így a Szántód–Kőröshegy–Balatonszentgyörgy vasútvonal felújítása, amely 72,4 milliárd forinttal szerepel a programban. A szennyvízkezelési program csaknem 15 milliárdos, a Sió-csatorna felújítása 12 milliárdos tétel.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek