Magyar gazdaság

Két számjegyű bővülés volt a faktoringpiacon októberig

Több mint 1200 milliárd forintos faktorált forgalmat értek el 2017 első kilenc hónapjában a Magyar Faktoring Szövetség tag­vállalatai, miközben a bruttó faktorált állomány és az ügyfélszám is jelentősen emelkedett.

A Magyar Faktoring Szövetség adatot szolgáltató tagvállalatai 1205,4 milliárd forintos faktorált forgalmat értek el 2017 első három negyedévében, ami 13 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest – derül ki a szervezet honlapján közzétett adatokból. A bruttó faktorált állomány 202,6 milliárd forintot ért el az első kilenc hónapban, ez szintén 13 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit: a nettó faktorált forgalom ugyanakkor minimális mértékben bár, de csökkent, és 162,9 milliárd forintot tett ki. A szervezet adatai szerint a nyilvántartott ügyfelek száma is jelentősen emelkedett a szeptember végéig tartó egy évben: az adatszolgáltatások szerint 1861 aktív ügyfél volt a piacon, 16 százalékkal több, mint 2016 kilencedik hónapjában.

Az ágazatok közül változatlanul a a legaktívabb
Forrás: Shutterstock

A magyarországi faktoringpiac jelentősen nőtt az elmúlt években: a faktoringszövetség adatai szerint 2016-ban 31 százalékkal bővült a faktorált forgalom, és elérte az 1572 milliárd forintot, miközben 2015-ben is 30 százalék fölötti bővülést sikerült elérni. A tavalyi faktorált forgalom emellett újabb rekordot jelentett a piacon.

A korábbi statisztikákból jól látszik, hogy a piacot továbbra is a bankok, illetve a banki hátterű pénzügyi vállalkozások uralják, miután a tíz legnagyobb 2016-os forgalmat lebonyolító szereplőből kilenc banki hátterű volt. A másik, szintén figyelemre méltó jelenség, hogy továbbra is erős a koncentráció. A faktoringszövetség adatai szerint az első tíz tagvállalat tavaly az összesített forgalom 98 százalékát adta, az első öt pedig a 88 százalékát. Az utóbbiak súlya tovább növekedett 2015-höz képest, hiszen akkor még „csak” nagyjából 79 százalékot hasítottak ki az összesített forgalomból.

A hazai faktoringpiacot emellett még tavaly is a nagyvállalatok uralták: az ügyfélméretről is adatot közlő szolgáltatók számaiból az derül ki, hogy 2016-ban 57,5 százalékos volt a forgalom alapján kalkulált részesedésük, miközben a mikrovállalkozásoké alig több, mint 7 százalékot ért el. Az ágazatok közül változatlanul a kereskedelem a legaktívabb, hiszen az adatot szolgáltató szereplők forgalmának 47, 2 százalékát tavaly ez a terület adta, miközben a szolgáltatások 18,6, az iparban tevékenykedő cégek 17,2, a mezőgazdaságban érdekelt vállalkozások pedig 11,6 százalékkal részesedtek a tortából.

 

faktoringpiac magyar faktoring szövetség nagyvállalatok kereskedelem
Kapcsolódó cikkek