Magyar gazdaság

Sok helyen még óvakodnak a digitális bankolástól

Számunkra az egyik legfontosabb és legnagyobb kihívás a digitalizáció, hiszen mi vidéki hálózatot építettünk, ahol a helyiek még óvakodnak a digitális hálózatoktól – fogalmazott Vida József, a Takarékbank Zrt. elnök-vezérigazgatója a Világgazdaság Növekedés és digitalizáció - Befolyásos cégek, befolyásos döntéshozók című konferenciáján.

Ügyfeleink többségének, a vidéki embereknek a biztonság a legfontosabb, sokan még megnézik, ha nyitva van a bankfiókjuk, akkor megnyugszanak, hogy a pénzük biztonságban van – tette hozzá.

„Nem mi vagyunk a digitális zászlóhordozók, de mi is küzdünk a digitalizációval” – fogalmazott Vida József. Elmondta azt az áhított elvárást a bankokkal szemben, amely szerint

legyen alacsony a hitelkamat, és legyen magas a betét kamat.

„Ezt oldják meg a bankok, és akkor a világ szép lesz” – tette hozzá. Szerinte a közeljövőben stabilan, alacsony kamatokkal tudják folytatni a munkájukat. Kiemelte, hogy

a bankolási szokások jelentős átalakuláson mennek keresztül.

Vida József, a Takarékbank Zrt. elnök-vezérigazgatója
Fotó: Kallus György

Egyre nagyobb teret hódítanak az internetes, digitális szolgáltatások és megoldások, miközben a lakosság jelentős része – főleg az idősebbek körében és vidéken – még idegenkednek az online bankolástól és ragaszkodnak a hagyományos fiókos ügyintézéshez.

A Takarék Csoport rohamos léptekkel erősíti jelenlétét a digitális bankolás terén, ugyanakkor a fentiek miatt egyszerre kell megfelelnie a modern kor piaci igényeinek és a hagyományos fogyasztói elvárásoknak.

Egy felmérésből kiderül, hogy a 15-30 év közti korosztály mennyire bízik a pénzügyi világban. Az adatok szerint a megkérdezettek 43 százaléka inkább megbízik a bankokban, míg 48 százalék nem bízik meg, illetve nem is érdekli. Pedig rájuk Vida József szerint mindenképpen oda kell figyelni, hiszen ez a generáció kezd el dolgozni, vág bele családalapításba, gyerekvállalásba.

Az MNB egyik tanulmányából kiderült, hogy „túlbankosodás” volt Magyarországon – több volt a bank és a bankfiók is, mint amire szükség volt. Ezért néhány bank megszűnt, bankfiókok zártak be. Ezek a fiókbezárások a vidéket is jelentősen érintették, ezeket a régiókat, a fehér foltokat a térképen be kell tölteni.

A munkaerőhiány a bankszektort sem kíméli

Elmondta azt is, hogy a munkaerőhiány begyűrűzött a vidéki fiókokba is: a szakképzett munkaerő átalakul és ügyintézőből tanácsadót képeznek.

Az idősebb korosztályok egyfajta szertartásként élik meg a bankolást, és továbbra is kizárólag a bankfiókban intézik a banki ügyeiket, míg a fiatalabbak egyre nagyobb hányada már okostelefonon intézi ügyeit.

A bankcsoportunk a vidéki emberek és az agrárium bankjaként került be a köztudatba, így felelősek vagyunk a vidék pénzügyi kultúrájáért

– fogalmazott a Takarékbank Zrt. elnök-vezérigazgatója. Szerinte

a bankszektor szerepe a vidékfejlesztésben elvitathatatlan.

Átalakulnak a hagyományos bankfiókok – hangsúlyozta Vida József. A bankcsoport úgynevezett smart pontjai olyan automatizált bankfiókok, amelyek nem igénylik ügyintéző jelenlétét, de így is komplex szolgáltatást tudnak nyújtani. Emellett a mobil bankfiókot említette – a nagybankok jövedelmezőségi okokból kivonulnak a kistelepülésekről, noha azok lakossága jobban igényli az ügyintéző jelenlétét, mint a digitálisan képzettebb nagyvárosi lakosság. Az ő igényeiket szolgálja a négy keréken gördülő bankfiókjuk – tette hozzá.

Takarékbank VG-konferencia digitalizáció Vida József
Kapcsolódó cikkek