Minden előzetes piaci várakozást kettővel kellett megszorozni, a magyarországi targoncapiac az év első harmadában 30-40 százalékkal nőtt, de van olyan szegmens, amely 60 százalékkal bővült – mondta a Világgazdaság kérdésére Szalay Gábor, a Still GmbH magyarországi leányvállalata, a Still Magyarország Kft. ügyvezetője. A cég a tavalyi 15-16 százalékos hazai targoncapiaci növekedést meghaladóan 22 százalékkal gyarapította az eladott targoncák darabszámát, árbevételét pedig ennél is nagyobb mértékben, 26 százalékkal, 7,3 milliárd forintról 9,2 milliárdra növelte. Idén is hasonlót terveznek, vagyis a magyar piacnál nagyobb ütemű növekedést.
Szalay Gábor szerint az intenzív bővülés kiváltója részben az uniós forrásból finanszírozott beruházások beindulása, részben pedig a kedvező hazai kamatkörnyezet. Utóbbi inspirálja a nagy cégeket arra, hogy ha le kell cserélniük a targoncaparkjukat, akkor most tegyék meg. Az ügyvezető tapasztalatai szerint a magyarországi és a világpiac teljes mértékben együtt mozog. „Ugyanazokat a termékeket adjuk el a legfejlettebb piacokon, mint Magyarországon, e tekintetben nincs különbség” – mondta. A világon jellemző trend, hogy a belső égésű motorokat egyre inkább felváltják az elektromosok. „Ez a Still számára jó hír, mert cégünk alapvetően a villamos targoncákban erősebb” – tette hozzá Szalay Gábor.
Az elektromos anyagmozgatók térhódítása mellett határozott trend az is, hogy az emberi munkaerőt kiváltó megoldásokat keresik a vevők, ahogyan az más szektorokban is megfigyelhető. Az automatizálásnak több szintje van. „A legegyszerűbb, amivel általában a cégek elindulnak, hogy a már meglévő targoncát teszik automatizálttá” – mondta az ügyvezető. Ez az olyan egyszerűbb feladatokra, mint például egy kamion kitárolása és az áru beraktározása, a már meglévő vállalatirányítási rendszerrel viszonylag könnyen megoldható. Előnye, hogy műszaki probléma esetén csak ráül valaki a targoncára, átállítja manuális üzemmódra, és minden mehet tovább. A teljesen automatizált rendszereknél nagyobb a rizikó, mert ha az valami miatt leáll, órákat is igénybe vehet a szervizelés. Szalay Gábor úgy véli: az automatizált rendszerek viharos térhódítása a következő öt-tíz évben is jellemző marad.
A munkaerőpiaci változások egyéb módon is hatnak a targoncaiparra: nemcsak az emberi közreműködés kiváltása a cél, hanem a meglévő dolgozók megtartása is. Ezért keresik az ergonomikusabb, a targoncavezetők kényelmét szolgáló megoldásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.