Mintegy kétezer új, tisztán elektromos meghajtású autóval több futhat a magyar utakon 2019 végére az állami e-mobilitás pályázatnak köszönhetően – erről is beszélt a Világgazdaságnak a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor. A hárommilliárdos keretösszeg, amely valószínűleg emelkedhet, szerinte ekkora darabszámmal növelheti meg az itthon jelenleg nyolcezer körül alakuló zöld rendszámos flottát. A 2016-ban először megjelent kiírás – mint mondta – vezető szerepet adott Magyarországnak a régióban az e-mobilitás terén, a most megnyílt második körtől pedig újabb felfutást várnak.
Megelőlegezi a sikert, hogy a lebonyolítás jóval egyszerűbbé vált, az adminisztráció miatt eddig ugyanis elhúzódott az átadás-átvétel procedúrája, ami visszafogta az ügyfelek elégedettségét. „Ha hosszú ideig tartott is a pályázat átdolgozása, sokkal könnyebb ügyintézés van most érvényben” – mondta. Ez azért kedvező, mert az augusztusban átmenetileg leállított program miatt ki nem állított támogatói okiratok híján több száz elektromos autó maradt a magyarországi kereskedőknél készleten. Ezeket a járműveket a következő másfél hónapban már leszállíthatják a megrendelőknek. A hétfőn elstartolt kormányzati pályázat inkább jövőre érezteti majd pozitív hatását az elektromosjármű-park növekedésében. Ezt támogatja, hogy 2019-ben folyamatosan bővülni fog a gyártók e-autó-kínálata, és egyre inkább elterjednek a 350 kilométer hatótávolságú konstrukciók. A paletta szélesedése egy szolid árcsökkenésre is lehetőséget teremthet.
Gablini Gábor azt is elmondta, hogy az elmúlt másfél évben bevezetett iparági szabályszigorítások következtében romlott a kiszolgálási készség, ezért a tulajdonosoknak átlagosan 6-12 hónapot kell várniuk az elektromos autók átvételére. Szerinte a vásárlói kör alapvetően tudatos magánszemélyekből és tudatos cégekből áll, de az állami hátterű vállalatok (például vízmű, posta) is jó példát mutatnak az elektromos autók használatában.
A Gémosz elnöke arra a kérdésre, hogy az állami programban 20 millió forintra emelt járműértékküszöb milyen típusoknak kedvezhet, úgy reagált, hogy azt alapvetően a szállítási paraméterek határozzák majd meg. „Hiába ragaszkodik valaki egy márkához, ha egy év múlva veheti át a kulcsokat, akkor inkább keres másikat” – mondta. Szerinte érdekes lesz a kisebb (legfeljebb hétszemélyes, illetve 3,5 tonnás) haszonjárművek iránti kereslet alakulása is, ezekre szintén lehívható a maximum 1,5 millió forintos állami finanszírozás. Meglátása szerint ez a mérték Európában is megállja a helyét, az elektromos autózás elterjedése pedig nem ennek emelésével segíthető elő, hanem a töltőhálózat – főképp a gyorstöltők – kiépítésével, mert az Magyarországon meglehetősen hiányos. Úgy tudni, hogy a töltőhálózat fejlesztéséhez szintén rendelnek majd állami támogatást, ennek kereteit még tervezik.
Gablini Gábor a magyar autópiac 2018-as évét kétarcúnak nevezte. Az első nyolc hónap felülteljesített, az utolsó négy hónap viszont lassulást hoz, ami a szeptemberi WLTP ellenőrzési szabvány bevezetésének tudható be. Ezzel együtt is a tavalyi 116 ezer darabos újautó-értékesítés legalább 15 százalékkal bővülhet idén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.