BUX 44,217.53
+1.72%
BUMIX 3,782.35
-0.49%
CETOP20 1,824.74
0.00%
OTP 9,264
+3.74%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,400
0.00%
0.00%
ANY 1,595
+3.57%
RABA 1,125
-0.88%
+4.46%
-0.48%
-0.66%
0.00%
OPUS 153.2
-0.39%
+4.17%
-2.87%
0.00%
+0.12%
OTT1 149.2
0.00%
-1.77%
MOL 2,958
+2.00%
+0.52%
ALTEO 2,710
-2.52%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
-0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.68%
+1.11%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
-1.45%
+2.97%
-3.57%
0.00%
-0.77%
+5.71%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,490
0.00%
-1.41%
NAP 1,192
-3.09%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Kevésbé szenvedünk már a karácsonyi bevásárlástól

Az Intrum követeléskezelő vállalatcsoport évente elkészíti Európai Fogyasztói Fizetési Jelentését. A felmérés szerint jobban odafigyelünk a karácsonyi bevásárlásra, mint egy évvel korábban.

A karácsonyi időszak minden család költségvetését kihívások elé állítja. Az Intrum által készített kutatás azonban azt mutatja, hogy a tavalyi évhez képest biztosabb anyagi körülmények között készülünk az ünnepi szezonra:

míg 2017-ben a válaszadók közel 40 százaléka költött többet, mint megengedhette volna, addig az idei évben 30 százalékra csökkent e mutató.

A lakosság javuló pénzügyi helyzetét jelzi az is, hogy a tavalyi évhez képest sokkal kevesebben érzik úgy, hogy a január az év legnehezebb hónapja.

A legfrissebb, 2018 őszén készített reprezentatív felmérésben 24 európai országból 24 098 – köztük 1004 magyar – állampolgár vett részt.

A felmérés szerint jobban odafigyelünk a karácsonyi bevásárlásra, mint egy évvel korábban. Míg 2017-ben a magyar családok közel 40 százaléka költött többet ajándékokra, addig 2018-ban ez az arány 30 százalékra csökkent. Mindez megegyezik az európai átlaggal. A vizsgált országokat figyelembe véve a magyar adat javult a legnagyobb mértékben – holtversenyben a norvég, a finn és a lett mutatókkal.

A 18-24 éves korosztályhoz tartozó fiatalok körében magasabb a túlköltekezési hajlandóság, mint az idősebb generációk esetében.

Fotó: MW

A kutatás szerint minden második fiatal hajlamos többet költeni karácsonyi ajándékokra, mint megtehetné. Mindez jól mutatja, hogy mennyire fontos a fiatalok pénzügyi edukációja.

A túlköltekezési hajlandóság csökkenésében nagy szerepet játszik, hogy a háztartások jobb anyagi helyzetben vannak, magasabb elkölthető jövedelem áll rendelkezésükre.

Ennek következtében az ajándékok megvásárlása már kevésbé terheli meg a családi kasszát.

Ezt támasztja alá, hogy a magyarok a tavalyi évhez képest sokkal kevésbé aggódnak amiatt, miből fogják megvásárolni a karácsonyi ajándékokat – ez a mutató 7 százalékponttal javult egy év alatt, így csak kismértékben tér el az európai átlagtól.

Továbbra sem szeretünk karácsonykor hitelből vásárolni:

tavaly még nagyjából minden 5. ember élt e lehetőséggel, míg az idei évre 16 százalékra csökkent azok aránya, akik kölcsönből is finanszíroznák a bevásárlást. Ez szintén egybevág a háztartások javuló pénzügyi pozícióival.

A háztartások javuló pénzügyi helyzetét az is mutatja, hogy egyre kevesebben érzik úgy, hogy pénzügyileg a január az év legnehezebb hónapja. Tavaly még minden második magyar tartotta így, 2018-ban azonban már 40 százalék körülire csökkent ez a mutató.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek