Vasútvonalakra komoly pályázati összeg juthat
A következő uniós finanszírozási ciklusban Magyarország legalább ezermilliárd forint közlekedésfejlesztési támogatást szeretne lehívni, ebből mintegy 500 milliárd forint származna a hálózatfinanszírozási eszközből.
A pénzt főként vasútvonalak felújítására fordítaná az ország – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének konferenciáján. Mosóczi László tájékoztatása szerint újdonság, hogy már tendereztethető állapotú projektekkel lehet pályázni. Mintegy 200 milliárd forintnyi pályázat anyaga már elkészült, és készül a többié is.
Az államtitkár a fő hazai vasútfejlesztési célok között a megyei jogú városok megközelíthetőségének és Budapest elővárosi közlekedésének javítását, a villamosítás és a digitalizáció folytatását, valamint a határon túli nagyvárosok mostaninál jobb elérését sorolta fel. Már előkészítés alatt áll a V4-es fővárosok összekapcsolásának tervezése is.
Mint hangsúlyozta, vonzóvá kell tenni a Magyarországon áthaladó negyedik áruszállító folyosót, a Budapest–Pireusz korridort (Borostyán folyosó), most ugyanis a Távol-Keletről Európába érkező áru 98 százaléka a Fehéroroszország–Lengyelország útvonalat választja. A tranzit erősítését szolgálja az országos intermodális közforgalmú rakodóhely-hálózat kiépítése is. Ennek Zalaegerszegen, Pakson, Záhonyban, Békéscsabán és Debrecenben lennének bázisai, de a sor várhatóan kiegészül például Győrrel és Kiskunhalassal.
Terítéken van egy komplex vizsgálatokra alkalmas vasúti tesztpálya építése is, ilyenből Európában nagy a hiány. Ám – mint a Világgazdasággal közölte – döntés még nincs, kilenc helyszín van versenyben.
Mosóczi László emlékeztetett: az állam közútfejlesztésre évente csaknem 320 milliárd forintot költ, ez a kiadások 60 százalékát fedezi, a többi uniós forrás. Ezen a területen az a fő cél, hogy 2022-re minden hazai településre 30 perc alatt el lehessen jutni gyorsforgalmi úton, továbbá, hogy akkorra minden gyorsforgalmi út érjen el az országhatárig. Igaz, ez utóbbihoz szükség van a határ másik oldalán fogadókészségre.


