BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vasútvonalakra komoly pályázati összeg juthat

A következő uniós finanszírozási ciklusban Magyarország legalább ezermilliárd forint közlekedésfejlesztési támogatást szeretne lehívni, ebből mintegy 500 milliárd forint származna a hálózatfinanszírozási eszközből.

A pénzt főként vasútvonalak felújítására fordítaná az ország – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének konferenciáján. Mosóczi László tájékoztatása szerint újdonság, hogy már tendereztethető állapotú projektekkel lehet pályázni. Mintegy 200 milliárd forintnyi pályázat anyaga már elkészült, és készül a többié is.

Az államtitkár a fő hazai vasútfejlesztési célok között a megyei jogú városok megközelíthetőségének és Budapest elővárosi közlekedésének javítását, a villamosítás és a digitalizáció folytatását, valamint a határon túli nagyváro­sok mostaninál jobb elérését sorolta fel. Már előkészítés alatt áll a V4-es fővárosok összekapcsolásának tervezése is.

Mint hangsúlyozta, vonzóvá kell tenni a Magyarországon áthaladó negyedik áruszállító folyosót, a Budapest–Pireusz korridort (Borostyán folyosó), most ugyanis a Távol-Keletről Európába érkező áru 98 százaléka a Fehéroroszország–Lengyelország útvonalat választja. A tranzit erősítését szolgálja az országos intermodális közforgalmú rakodóhely-hálózat kiépítése is. Ennek Zalaegerszegen, Pakson, Záhonyban, Békéscsabán és Debrecenben lennének bázisai, de a sor várhatóan kiegészül például Győrrel és Kiskunhalassal.

Terítéken van egy komplex vizsgálatokra alkalmas vasúti tesztpálya építése is, ilyenből Európában nagy a hiány. Ám – mint a Világgazdasággal közölte – döntés még nincs, kilenc helyszín van versenyben.

Mosóczi László emlékeztetett: az állam közútfejlesztésre évente csaknem 320 milliárd forintot költ, ez a kiadások 60 százalékát fedezi, a többi uniós forrás. Ezen a területen az a fő cél, hogy 2022-re minden hazai településre 30 perc alatt el lehessen jutni gyorsforgalmi úton, továbbá, hogy akkorra minden gyorsforgalmi út érjen el az országhatárig. Igaz, ez utóbbihoz szükség van a határ másik oldalán fogadókészségre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.