Egyre nagyobb teher az önkormányzatoknak a közműtartozásokban fennálló hátralék: a hulladékgazdálkodással foglalkozó önkormányzati cégeknek 8-10 milliárd forintos hiányt kell kezelniük – mondta a Világgazdaságnak Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke. A probléma gyökerét az adja, hogy hat évvel ezelőtt központilag befagyasztották az árakat, tehát most is ugyanannyit kell fizetnie a lakosságnak a szemétszállításért, mint 2013-ban. Ez a díj területenként nagyon eltérő, negyedévente 6–18 ezer forint. A költségek azonban az elmúlt években folyamatosan nőttek: emelkedtek a fizetések, az üzemanyagárak, az adók viszont nem csökkentek, tetemes költség a lerakodási adó és az útdíj is. A jelentős drágulást a hulladékgazdálkodó cégek – az átszervezések ellenére – a díjbefagyasztás miatt nem tudták követni.
A díjközlés mindig utólagos, az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. egy képlet szerint kiszámolja, hogy mekkora díj illeti meg a cégeket, de ez az összeg és a valós költségek sok esetben köszönőviszonyban sincsenek egymással – mondta Schmidt Jenő. Korábban is előfordult 5-10 százalék körüli hiány a be nem fizetett lakossági díjak miatt, de sosem érte el a jelenlegi, 20 százalék feletti szintet. A közszolgáltatást végző hulladékgazdálkodó cégek mintegy 60 százaléka veszteséges, a többi pedig körülbelül nullszaldós. Ez sok fejtörést okoz, elvégre a legtöbb ilyen vállalkozás önkormányzati tulajdonban van. A veszteség azért nem szembeötlő, mert a hiányt a tulajdonosok beteszik a cégbe. Az átmeneti likviditási hiányt egy darabig hitelből pótolják az önkormányzatok, majd megpróbálnak veszteségfinanszírozás címén állami támogatáshoz jutni. Ha ez nem megy, akkor a település a saját adóbevételeiből pótolja a hiányt.
A TÖOSZ elnöke szerint költségvetési többletforrás nélkül nem lehet megoldani a helyzetet, vagy hozzá kell nyúlni a rezsicsökkentéshez. Meglátása szerint arra lenne szükség, hogy a közműszektorban egy kiszámítható, pénzügyileg megtervezett, fenntartható és működőképes rendszert alakítsanak ki. A hulladékgazdálkodó cégeknek önkormányzati tulajdonban kell lenniük, hiszen ők ismerik legjobban az adott területet, a tulajdonosváltás nem megoldás. De a szövetség elnöke szerint a víziközművek helyzete is problémás, egy-két kivétellel – ahol nagy a népességszám – veszteségesek, vagy épp nullára jönnek ki. Az ivóvízhálózat rekonstrukcióra szorul, mert az önkormányzatoknak tizenöt éve nem volt olyan pályázati lehetőségük, hogy fel tudták volna újítani a csőrendszereket. Csak akkor nyúltak hozzá a hálózathoz, amikor azonnali beavatkozásra volt szükség, például csőtörés esetében. Hamarosan a teljes rendszert újra kellene építeni, ami állami beavatkozás nélkül lehetetlen az önkormányzatok forráshiánya miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.