Magyar gazdaság

A közös márkaépítés erősítheti a magyar borturizmus nemzetközi vonzerejét is

A borászoknak a kiváló borokat nemcsak meg kell termelniük, hanem meg is kell ismertetniük a fogyasztókkal.

Ahogy megjön a tavaszi jó idő, lassan kedvük kerekedik a bort nem megvető embernek egy újabb nekiiramodásra történelmi borvidékeinkre. Jobban esik a bor a pincében vagy a szőlőben, és egyébként is kíváncsian várjuk már a találkozást kedvenc borászunkkal. Meg kell beszélni a soha meg nem szűnő nehézségeket! Az interneten való kutatás során aztán rengeteg hírre és programajánlatra lehet bukkanni, például olyan nagyszabású akcióra is, amilyenre minden bizonnyal Magyarországon is nagy igény lenne. Ez esetben azonban Alsó-Ausztriáról van szó, ahol a Bor és Piac online portál tájékoztatása szerint egymást követik a rendezvények. Kettőt részletesen is ismertet a weblap. Az egyik a Bortúra a Weinviertelben, Ausztria legnagyobb borvidékén. A húsz

euróba kerülő, kétnapos belépő több mint kétszáz borásznál jogosít fel kóstolásra a zöld veltelini hazájában, ráadásul egy héteurós vásárlási utalvány is jár hozzá. A másik rendezvény a Wachaui bortavasz, amelyre ugyan 25 euróba kerül a jegy, de ezért a pénzért a résztvevők valamennyi helyi – mintegy száz – borász borait megkóstolhatják, és ingyen utazhatnak a wachaui buszokkal, vonatokkal, kompokkal és hajókkal. Mindkét esetben csak a szállásról és az élelemről kell gondoskodnia a borturistának.

Érdemes azonban tovább olvasgatni, hiszen nálunk is mind több alkalom kínálkozik kulturált pincelátogatásra. Kár lenne elhallgatni, hogy óriási a fejlődés ezen a téren, egyre intenzívebben fognak össze egy-egy régió borászai Magyarországon is, hogy felülkerekedve a mindennapos piaci verseny logikáján, együtt segítsék szűkebb vagy tágabb termőhelyüket. Idetartozik a közös márkaépítés, mint például a Balaton-felvidéki borászok olaszrizlingből készülő, „jó ivású” Balaton bora, vagy a szekszárdi gazdák sillerből készülő, méltán híres Fuxlija. A szorosabb értelemben vett borturizmus közös szervezésére is számtalan példa akad. Emellett egyre-másra épülnek a borászok tulajdonát képező szebbnél szebb borhotelek. Egyébként érdemes ezen a téren komoly erőfeszítéseket tenni, mert van fogadókészség a programokra. A felnőtt lakosság bort fogyasztó részének a kétharmada kifejezetten érdeklődik is a borok iránt. A megkérdezettek 28 százaléka szívesen olvas, beszél, tanul a borokról. Mivel a legnagyobb érdeklődés és tudás az 50–65 év közöttieket jellemzi, a jövő egyik fontos feladata a fiatalabb generációk borismereti oktatása. A magyar fogyasztók előnyben részesítik a hazai borokat a külföldiekkel szemben: a borszeretők háromnegyede egyáltalán nem iszik külföldi bort. A külföldi borok aránya az összfogyasztásban a 10 százalékot sem éri el.

Akkor lássuk, milyen programokat hirdetnek az idén tavaszra vagy nyárra a borrégiók! A kevésbé ismert Kőszeghegyaljai Nyitott Pince Nap rendezvényre már 3-3,5 ezer forintért betérhet a vendég, ezért az összegért kap egy címeres poharat és 16 pohár bort, sőt busszal ingyen szállítják a pincék között. Az ajánlott szállás is kecsegtető, 5,5–16 ezer forint közötti áron pihenheti ki magát két megfáradt vándor. A jóval híresebb szekszárdi Bikavér Borongoló már többe kerül. Itt 14 ezer forintért lehet kóstolni 7 borásznál 2-2 pohár bikavért. A buszjárat itt is ingyen áll rendelkezésre, a szállás két személynek 18–25 ezer forint közötti összegért oldható meg. A Villányi Vörösbor Fesztiválra átlagosan 2000 forint a jegy, vasárnap ingyenes a belépés, de díjmentes kóstolásról nem írnak. Buszoztatás sincs, de aki járt már Villányban, tudja, hogy a borpincék túlnyomó része egy utcában sorakozik. Szállás hasonló áron kapható, mint Szekszárdon. A tokaji, badacsonyi, egri fesztiválokra szintén nincs belépő, a kóstolási árakról nincs információ. A Tokaji borvidéken viszont meglepően kedvező árakon lehet szálláshoz jutni, különösen a panziókat, vendégházakat ajánlják. Külön rendelésre borbusszal is be lehet járni Tokaj-Hegyalját.

Általánosságban megállapítható, hogy ahol nincs más jellegű attrakció, ott baráti árakon lehet egy-két éjszakát eltölteni. A borászok törekednek is arra, hogy ne riasszák el a vendégeket. Gere Attila mondta a legutóbbi kecskeméti boresten, hogy a pincészetéhez tartozó 55 szobás hotelt önfenntartásra tervezték, ahol a fő cél a boraik megismertetése.

Térjünk azért vissza még a borhotelekre, hiszen az utóbbi időben gomba módra nőttek ki a földből a gyönyörű épületek, de a korábban épültek is sokat szépültek. A Somogy megyei Kételyen található Kristinus Vinotel letisztult vonalai elsősorban az északi építészet kedvelőit kápráztatják el, a monoszlói Liszkay Borkúria pedig mediterrán hangulatával varázsolja el az arra járót. A tarcali Gróf Degenfeld Kastélyszálló arisztokratikus eleganciája mellett sem mehetünk el szó nélkül, és megkapóan arányos épületben működik a Hotel Merops Mészáros is Szekszárdon.

Mindent egybevetve, megteremtődtek a szélesebb rétegeket megmozgató borturizmus feltételei Magyarországon, és a nagyközönség is tervezgeti már a tavaszi programokat.

Régiós bakancslista

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa által készíttetett, de a Magyar Turisztikai Ügynökség honlapján is olvasható piackutatás szerint a hazai turisták többsége szívesen látogatná a magyar borvidékeket: a spontán válaszok szerint a fogyasztók leginkább a Tokaji (58 százalék) és az Egri (53 százalék) borvidéket keresnék fel. Badacsony (26 százalék) és Villány (21 százalék) a harmadik, illetve a negyedik helyen áll, majd Sopron (9 százalék), a balatoni borrégió (8 százalék) és Szekszárd (7 százalék) következik.

 

Adatbázist építenek

Összevont adatbázisként és a szakmai oktatást segítő tudástárként is szolgál majd a magyar borok összefoglaló felülete, a Bor.hu, amelyre nemrég indult a regisztráció. Az egyelőre a külső felhasználóknak még nem elérhető portál a Magyar Turisztikai Ügynökség egyik digitális projektje, akárcsak az Íztérkép, amely a jellegzetes alapanyagokat, ízeket, vendéglátóhelyeket, valamint a látogatható borászatok szűrt, vagyis ellenőrzött listáját jeleníti majd meg. Minderről nemrég az Adatfeldolgozás és digitális trendek a turizmusban című szakmai konferencián beszélt Szabó Áron, a Magyar Turisztikai Ügynökség szálláshelyekért és vendéglátásért felelős igazgatója. | S. T.

 

borturizmus
Ezek is érdekelhetik