a világgazdaság a tavalyi 2,9 százalék után 2019-ben és 2020-ban is csak 2,6-2,6 százalékkal növekedhet.
Tavaly szeptemberben még úgy becsülték, hogy 2018-ban 3,9 százalékkal, 2019-ben pedig 3,7 százalékkal bővülhet a világkereskedelem.
Ezek a kilátások senkit nem lephetnek meg, tekintettel a kereskedelmi feszültségek kiéleződésére. A kereskedelem nem tudja teljes egészében betölteni a gazdasági növekedés hajtóerejének szerepét, amikor ilyen nagy a bizonytalanság
– mutatott rá Roberto Azevedo, a WTO főigazgatója a jelentést kísérő közleményében.
Azevedo sajtótájékoztatóján megjegyezte, természetesen vannak más okok is, de a legerősebb tényező a kereskedelmi feszültségek kiéleződése, és különösen nagy a jelentősége az Egyesült Államok és a Kína közötti viszálynak. A főigazgató ugyanakkor nem válaszolt a Nagy-Britannia európai uniós tagságának megszüntetése (Brexit) által kiváltott hatást feszegető kérdésre.
Robert Koopman, a WTO főközgazdásza kifejtette, lehet, hogy a legrosszabb még hátravan.
Sokkal nagyobb hatása lehet annak, ha Donald Trump amerikai elnök beváltja azt a fenyegetését, hogy idén pótvámokat vet ki a külföldről behozott autókra. Az Egyesült Államok és a Kína közötti kereskedelmi forgalom a világkereskedelem 3 százalékát teszi ki, a globális autókereskedés viszont mintegy 8 százalékot hasít ki a világkereskedelemből.
Bár tavaly a világkereskedelem volumene lassan nőtt, dollárban kifejezett értéke 10 százalékkal, 19 ezer 480 milliárdra gyarapodott, részben az olajárak 20 százalékos emelkedésének hatására. A szolgáltatások kereskedelmének értéke 8 százalékkal, 5800 milliárd dollárra kúszott fel, a növekedést Ázsia importjának erős bővülése hajtotta.
A WTO elemzői arra figyelmeztettek, hogy az új előrejelzés rendkívül bizonytalan, a világkereskedelem növekedésére megadott 2,6 százalék csupán felezőpontja a az 1,3 százaléktól 4,0 százalékig terjedő sávnak.
A valóságban majd attól függ a tényleges érték, hogy a kereskedelmi feszültségek enyhülnek-e vagy erősödnek.