Magyar gazdaság

Élelmiszerüzletként és gyorsétteremként is nyereséget termelnek a benzinkutak

Egyre többet hoznak a konyhára a töltőállomás-hálózatoknak az üzemanyag-értékesítésen túli fogyasztói szolgáltatások: egy új koncepció szerinti kút profitja akár tíz százalékkal is gyorsabban nőhet, mint egy hagyományosé – derült ki a Világgazdaság körképéből.

A tankolás mellett egyre nagyobb szerepet tölt be a töltőállomások életében a nem üzemanyag termékek eladása: a Mol csoport EBITDA-jának, azaz kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredményének immár a 15,7 százalékát adja a fogyasztói szolgáltatások üzletága, ez 423 millió dollárt tesz ki. Ez az összeg 18 százalékkal haladja meg a 2017-ben elért eredményt, igaz, ebbe a szegmensbe tartozik a kiskereskedelem mellett az e-mobilitás (Mol Plugee), valamint a Mol Limo autómegosztó is. A kedvező üzemanyagpiaci folyamatok mellett a bővülés a társaság szerint a nem üzemanyag termékek dinamikusan növekvő árrésének tudható be, amely az elmúlt négy évben átlagosan 15 százalékkal nőtt. Ez a trend tavaly sem állt meg a Mol szerint, a nem üzemanyag termékek hozzájárulása 24,6-ről 27,4 százalékra ugrott a teljes szegmens árréstömegét tekintve. A versenytársak közül a Shell és az OMV nem közölt konkrét pénzügyi adatokat, az utóbbi azonban jelezte, hogy az úgynevezett convenience retail üzletág árbevétele a teljes forgalom csaknem 15 százaléka.

Szakértők szerint a meleg italok, szendvicsek és egyéb élelmiszertermékek benzinkutakon történő értékesítése belátható időn belül megközelítheti az üzemanyag-eladásokból származó bevételt. A Mol hangsúlyozta: a benzin- és dízelértékesítésből származó árbevétel, illetve az egyéb szolgáltatások forgalmának aránya csoportszinten 80-20 százalékos megoszlásról 70-30-ra változott. Az olaj- és gázipari vállalat a tavalyi 41 után az idén már 47 millió csésze kávét értékesíthet a régióban, de a péksütemény és a hot dog mellett a friss szendvicsek is kelendők. A Mol szerint 2021-re a fogyasztási szolgáltatásokból származó EBITDA eléri a 450-500 millió dollárt, 2030-ra pedig a csoportszintű eredmény harmadáért felelhet.

A Shell ez irányú stratégiája 2015-ben kezdődött, globális cél, hogy 2025-re a kiskereskedelemből származó bevételek fele üzemanyag, a másik fele pedig egyéb termékek értékesítéséből származzon. A vásárlók egyre kevesebb időt fordítanának bevásárlásra, ezért a hipermarketekkel szemben nemcsak a kisebb diszkontok egyre népszerűbbek, hanem a töltőállomási shopok is. A hatékony vásárlás mellett a gyorsan elkészülő, de kényelmesen elfogyasztható ételek szerepe is felértékelődött, erre az igényre ad választ a tavaly megújult deli by Shell kínálat.

Az OMV szerint az üzletek mérete valószínűleg nem teszi lehetővé, hogy az üzletág forgalma elérje az üzemanyagok értékesítését – ha az utóbbi drámaian visszaesne, akkor a töltőállomások vásárlói frekvenciát is veszítenének. Az OMV-nél nyári időszakban a hűtött alkoholmentes italok fogynak a leginkább, de szorosan követi őket a friss pékáru és a tej, de népszerű az energiaital is, felfutóban van a glutén- és laktózmentes termékek kereslete.

A Mol csoport több mint 1900 töltőállomásából a Fresh Corner koncepció hét ország 705 benzinkútján van jelen. Csak Magyarországon több mint 130 egységről van szó, a koncepciót 2021-re 1250 értékesítési pontra terjesztenék ki a hálózatban. Shell-kút 189 van idehaza, ebből már 57-et az új shopkoncepció szerint alakítottak át. A shopok megújításával 2020-ra, a többi töltőállomással 2021-re végeznének. A 197 OMV-kút közül 114 a VIVA-kávét forgalmazó egységek száma, SPAR Express üzletet pedig 85 helyszínen alakítottak ki.

A 2030-ig szóló stratégia csak ráerősített a Mol eredeti elképzeléseire: az úton lévőknek a lehető legszélesebb szolgáltatás- és termékportfóliót kínálnák, amit folyamatosan megújítanak. A Shell szerint pozitívan fogadták a vásárlók a változásokat, ezt a számok is igazolják: az új formátumú shoppal rendelkező töltőállomások profitja akár 10 százalékkal is gyorsabban nőhet, mint a hagyományos kutaké. A választék töltőállomásonként eltérő lehet: az elhelyezkedést és a vásárlói szokásokat is figyelembe veszik a kínálat kialakításánál. Az OMV-nél is arról számoltak be, hogy kedvező a fejlesztések fogadtatása: májusban saját jegeskávéjuk debütált, és szeptembertől már szarvaskolbász is szerepel a gourmet-kínálatban.

Ezek is érdekelhetik