A közép- és kelet-európai magánvállalkozásoknak a szakképzett munkaerő fokozódó hiánya a legnagyobb nehézség, már a növekedésüket is akadályozza a PwC – CEE Private Business Survey 2019 címmel megjelent tanulmánya szerint. A felmérés – amely tizenöt ország 600 magánvállalkozásának bevonásával készült – 358 milliárd euróra becsüli a régióban a probléma miatt elmaradt bevételeket; ez több mint Horvátország, Magyarország és Szlovákia együttes GDP-je. A megkérdezett cégek negyedében a szakképzett munkaerő hiánya évente több mint 5 százalékos bevételkiesést okoz.
A szakképzett munkaerő hiánya korlátozza a vállalatokat a kibontakozásban: csökkenti a bevételeket, és visszafogja a gazdasági növekedést a közép- és kelet-európai régióban. Az itt működő magánvállalkozások kiélezett versenyben állnak a munkavállalókért azokkal a multinacionális vállalatokkal, amelyek nagyobb költségvetéssel és erősebb munkaadói branddel rendelkeznek. A régió demográfiai jellemzői – alacsony születési ráta, öregedő népesség és a gazdasági migráció – szintén súlyosbítják a helyzetet. A tanácsadó cég közleményében arra is kitér, hogy a magánvállalkozásoknak létfontosságú, hogy párbeszédet folytassanak az oktatásért felelős szervekkel, hogy összhangot teremtsenek az igények és a társadalmi elvárások között, figyelve a szükséges felsőfokú képesítésekre.
A régióban a magánvállalkozások több mint fele növekedésre számít a következő 12 hónapban, és csak 8 százalékuk prognosztizál alacsonyabb árbevételt. Horvátországban a vállalkozások 67, Magyarországon 56 százaléka optimista, a legkevésbé bizakodó válaszadókat Romániában (50 százalék) és Oroszországban (42 százalék) találjuk.
A felmérés szerint a cégvezetők 68 százaléka a digitalizációtól az üzleti folyamatok javítását várja. A magánvállalkozásoknak ugyanakkor csupán 23 százaléka tervezi, hogy befektetéseik több mint 5 százalékát fordítják a digitalizációra (ez az arány Skandináviában 35 százalék.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.