Az első negyedéves piaci statisztikák alapján idén akár 10 százalék fölött nőhet a járműfinanszírozási kedv a tavalyi évhez képest, a Magyar Lízingszövetség kimutatta, hogy januártól március végéig
13 százalékkal 60,2 milliárd forintra gyarapodott a lízingelt személyautókra és kisteherautókra fordított összeg
a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Ez a finanszírozási forma egész Európában népszerű, a Deloitte elemzése alapján 2010-ben még 7,3 millió új gépjárművet vásároltak magánszemélyek, és 7,2 millió céges gépkocsit állítottak forgalomba, ezzel szemben – a legfrissebb adatok alapján – 2016-ban 6,3 millióra (42 százalék) csökkent a magán vásárlók, és 8,7 millióra (58 százalék) nőtt a céges beszerzések száma. A kutatócég előrejelzései alapján 2021-re akár 63 százalékra gyarapodhat a vállalatok által, vagy a számukra forgalomba helyezett gépkocsik aránya, s összességében elérheti akár a 10 milliós újautós darabszámot is.
Ez a hatás a hazai piacon is érzékelhető, bár a nyugat-európai országokkal szemben még jelentős az elmaradás a területen: amíg Angliában, Hollandiában, Németországban, Franciaországban, Olaszországban a teljes piacon akár 40-50 százalékot is eléri a lízingelt gépkocsik részesedése, addig hazánkban jóval alacsonyabb a tortaszelet.
Magyarország útjain 3,6 millió gépkocsi fut, ebből megközelítőleg 50.000 autó a lízingelt vagy flottakezelt, amely 1,6 százalékos arányt jelent.
A piac egyébként hazánkban is jelentős, mivel 1,8 millió cég tevékeny az országban, s a kis- és középvállalkozások erősödésével bővülhet a szerződők száma, hiszen ezek a vállalatok jellemzően 8-10 éves gépkocsikat használnak.
A hazai vállalatok a céges autót még mindig luxusnak tekintik, éppen ezért a vásárlóerő és a gazdaság növekedéséhez hasonlítva lassan nő a lízingelt járművek száma Magyarországon. Ráadásul sok esetben a TCO (total cost of ownership), tehát a teljes használatra vonatkozó költség kimutatások sem győzik meg könnyedén a kis- és középvállalkozások vezetőit, pedig kiszámítható díjon, kedvező konstrukcióban, kockázat nélkül használhatnának lízingelt gépkocsit.
– vélekedett Buchta Norbert, a Business Lease ügyvezető igazgatója.
„De a céges autót nem szabad kizárólag pénzügyi oldalról megközelíteni, egy ilyen jármű eszköz lehet a HR kezében, ugyanis a céges gépkocsikkal könnyedén csökkenthető akár a fluktuáció is.” – tette hozzá a vezető.
A hazai flottakezelő- és lízing piac 80 százalékán a magyarországi 5 legnagyobb lízing cég osztozik, rajtuk kívül 15-20 kisebb, 100-150 autóból álló flottával rendelkező cég tevékeny a piacon. A Business Lease teljes Európában megközelítőleg 55.000 gépjárművet kezel, hazánkban a közel 5000 darabos flottájával a piac 10 százalékát fedi le, járműállományának átlagéletkora 26 hónap.
A cég hazánkban jellemzően
de 2018-ban 5 Teslát is forgalomba helyeztek.