Magyar gazdaság

Relatív a kasszasiker a kiállításoknál

Sándor Tünde | Több mint tíz év alatt tért vissza a válság előtti 11 millió közelébe a magyarországi kiállítások látogatószáma. Az Országos Muzeológiai Módszertani és Információs Központ (OMMIK) adatbázisa szerint a teljes árú belépőjegyek száma folyamatosan emelkedik, de a rendszerváltás előtti évi húszmilliós látogatószámot a múzeumok már aligha fogják megközelíteni. A szabadidős piac azóta nagyot nőtt, a mozik és a színházak elszívták a kereslet egy részét. A múzeumi statisztikát az ezredforduló után Magyarországon is meghonosított kasszasiker kiállítások javították, mindenekelőtt a Szépművészeti Múzeum révén. Az intézmény a tavaly novemberi újranyitás óta már félmillió látogatót fogadott, ez megegyezik a felújítás előtti évek átlagával – tájékoztatta a Világgazdaságot a múzeum kommunikációs osztálya.

A leglátogatottabb tárlatok toplistáját rendíthetetlenül a Van Gogh Budapesten című időszaki kiállítás vezeti, amelyet 2006 decembere és 2007 áprilisa között 483 ezren láttak, csaknem kétszer annyian, mint a negyedmilliós látogatószámmal jegyzett Monet és barátait három évvel korábban. A legfrissebb toplistás 235 ezer látogatóval a Rembrandt és a holland arany évszázad festészete című kiállítás. Mindössze négyezerrel kevesebb, 231 ezer látogatója volt a Botticellitől Tizianóig című tárlatnak, és 208 ezer az El Greco, Velázquez, Goya remekműveit bemutató kiállításnak. A tíz legnépszerűbb kiállítás mezőnyének többi tagja 120–198 ezres látogatószámmal zárt, de öt év után egy újabb taggal bővülhet a lista: a Nemzeti Galériában hamarosan záruló A szürrealista mozgalom Dalítól Magritte-ig című kiállítás már elhagyta a százezres látogatószámot. A Szépművészeti Múzeumban október végén nyílik a Rubens, Van Dyck és a flamand festészet fénykora című, csaknem 120 művet bemutató tárlat, amelyhez negyven nagy közgyűjteményből, többek között a párizsi Louvre-ból, a szentpétervári Ermitázsból, a madridi Pradóból, a londoni és a washingtoni National Galleryből érkeznek műtárgyak.

Egy-egy kiállítás pénzügyi sikerének megítélése összetett dolog, hiszen a közvetlen ráfordítások, például a műtárgyak szállítása, a biztosítások, a kiállítás építése, a katalógus kiadásának költségei akár a félmilliárd forintot is elérhetik, és a múzeum működtetésének költsége is jelentős tétel – tudatta a Szépművészeti Múzeum, hozzátéve, hogy ha a közvetlen ráfordításokat vizsgálva nem veszteséges egy-egy kiállítás, akkor az már sikeresnek mondható.

Szépművészeti Múzeum
Ezek is érdekelhetik