Magyar gazdaság

A Reál a legnépszerűbb bolt a kommentelők közt

A Reál elsősorban akciói és nyereményjátékai miatt került be a kedvencek közé.

Az ünnepi időszakban számos hír jelent meg az őrült bevásárlásokról, megtelt bevásárlóközpontokról, gyakorlatilag teljesen kifosztott áruházakról, boltokról. A KSH és Eurostat adatai pedig arra világítanak rá, hogy egyre több pénzt költünk Magyarországon élelmiszerre – mutat rá az Ynsight Research és a Silberstein & Partners közös kutatása.

A vásárlásról szóló beszélgetések kiemelten fontosak az online térben – legyen szó az akciók megtárgyalásáról, vagy éppen a fogyasztásellenes mozgalmak szerveződéséről.

Tavaly év végén a Pénzcentrum kutatása arra kereste a választ, hogy olvasói körében 2019-ben melyik FMCG üzletlánc volt a legnépszerűbb. Megjelent cikkükben összesítették a 86 ezer beérkezett szavazatot, és kiderítették, hogy adataik alapján

  • a Lidl toronymagasan verte versenytársait. A szavazók 36,4 százaléka nevezte kedvencének,
  • míg a szintén dobogós Spar/Interspar 15,52,
  • valamint az Aldi, és 15,32 százalékkal meg sem közelítette ezt a népszerűséget.
  • Fotó: AFP

    Az Ynsight Research és a Silberstein & Partners kutatócsapata, arra vállalkozott, hogy a kérdést egy más típusú módszertan, a netnográfia alkalmazásával is körbejárja. Kutatásuk során azt vizsgálták, hogy milyen volt az üzletláncoknak a közösségi média lenyomata, az online térben megjelenő vélemények alapján, melyik a magyarok 2019-es kedvence.

    A két kutatás eredményének összehasonlításából jól látható különbségek mutatkoznak meg preferenciákban, azonban vannak hasonló tendenciák is. Míg a netnográfiát alkalmazó vizsgálat rávilágít az érzelmek és megnyilvánulások mögött meghúzódó motivációkra, addig a szavazás, pedig egy tudatosabb sorrend felállítására készteti az aktív válaszadókat.

    A netezők rengeteget beszélnek az egyes áruházláncokról

    2019 során közel 700 ezer bejegyzés és komment foglalkozott az egyes márkákkal. Ezekre pedig további 2,8 millió like, komment és megosztás érkezett.

    Fotó: Ynsight Research és Silberstein & Partners

    Nemcsak sokat beszélnek róluk, de rengeteg követőjük figyeli az áruházak oldalát

    Nagy különbségeket regisztráltak az egyes üzletláncok követőinek számában. A követők dimenziójában a Lidl, Spar és Tesco a legnépszerűbb oldalak. Bár az Auchan erősen elhúz a versenytársak előtt, azonban ez csak látszat.

    Az Auchan ugyanis az egyetlen olyan oldal, amelynek bár van magyar nyelvű oldala is, követői bázisa nemzetközi, így az kivételnek számít. A CBA és a Príma áruházak külön oldallal rendelkeznek, de az eredeti kutatással való összehasonlítás kedvéért az adatokat összevontuk.

    A követők magas száma azonban nem minden esetben jelenti a magas aktivitást. Meglepően a Coop követői jóval aktívabbak, mint amit az amúgy jóval népszerűbb láncok esetében rögzítettek.

    Fotó: Ynsight Research és Silberstein & Partners

    Kik a kedvencek?

    A rangsort ún. szentiment analízissel állította fel csoport, amely során egy összehasonlításra alkalmas érzelmi viszonyulás indikátort számoltak, amely mutatja a pozitív és negatív megjelenések arányát. Így a népszerűségről nem csupán a megjelenésszám súlya döntött. A netezők vélemény-nyilvánításai alapján a következő rangsort állíthatjuk fel:

    Fotó: Ynsight Research és Silberstein & Partners

    A fenti ábrából következik, hogy nem egyértelmű a kapcsolat a követők száma és aktivitása, a volumen és a népszerűség között.

    Az is látható, hogy az online térben némileg más preferenciák jelennek meg, mint a szavazásra építő lista esetében. Az adatokat vizsgálva a kommentelők vélemény-nyilvánítás motivációira következtettek.

    Esetükben a Reál elsősorban az akciói és nyereményjátékai miatt került be a kedvencek közé.

    Az Aldi esetében a jó minőségű termékek kerülnek fókuszba a Lidl pénztárcakímélő akcióival szemben. Mindkét áruházlánc esetében pozitív kontextusban jelenik meg a műanyagmentességre való 2019-es törekvés, valamint a jónak ítélt karrierlehetőségek.

    A CBA / Príma lemaradása, negatívabb megítélése pedig a bejegyzések átpolitizált kontextusának köszönhető.

    Silberstein & Partners netnográfia Ynsight Research
    Kapcsolódó cikkek