Januárban 33,6 százalékkal kellett többet adni a sertéscomb kilogrammjáért, mint egy évvel korábban, ez a legnagyobb drágulás – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. A tetemes árváltozás egy rendkívüli eseménynek, az afrikai sertéspestis világméretű elterjedésének tudható be, amely mindenhol magasra kényszerítette a disznóhús árát. A drágulás átgyűrűzhet azokra a termékekre is, amelyeket a vásárlók a sertés helyett választanak: például a marha- vagy a pulykahúsra, ezeknek az ára is jócskán megemelkedett. A jelek szerint a csirke kevésbé számít a sertéshús helyettesítőjének, a csirkerészek drágulása elmaradt a többi húsféléétől.
A januári adatok között első látásra a ruhaöblítő 69 százalékos drágulása a feltűnő, ám míg a KSH 2019-ben 700–1000 milliliteres kiszereléseket vizsgált, ez év elejétől 1600–2000 millilitereseket, amelyeknek értelemszerűen magasabb az áruk.
A tíz leggyorsabban dráguló termék közül nyolc élelmiszer, az egy év alatt 10 százalék felett dráguló 19 termékből 14 tartozik ebbe a termékkategóriába, ahol az árak eszerint gyorsan nőnek. Januárban átlagosan 6,7 százalékkal kellett többet fizetni az élelmiszerért, mint egy évvel korábban. A benzin és a gázolaj ára szintén nagyot emelkedett, ám éppen ez utóbbiak azok a tételek, amelyek miatt a Magyar Nemzeti Bank és az elemzők is az infláció mérséklődését várják az olajárak világpiaci áresése következtében. Mindazonáltal az üzemanyagárak a bonyolult logisztikájú termékek árába beépülve magukat a termékeket is drágítják, ez is hozzájárult ahhoz, hogy az élelmiszerért sokkal többet kell fizetni.
A KSH adataiban az év eleji áremelés is kimutatható, például a paradicsom ára a decemberihez képest szinte az egekbe szökött: kilogrammonként 666 forint helyett 845 forintot kellett adni érte, ami 26,9 százalékos növekedés, ám ez többek között a szezonális hatásnak tudható be. Ugyanezen okból számos más élelmiszer olcsóbb lett, például a ponty, amelyből decemberben fogy a legtöbb. A tejes margarin azonban nem szezonális termék, mégis 5,1 százalékkal drágult, és az 1,75 literes Coca-Coláért is 4,7 százalékkal többet kellett fizetni.
A multiplex mozik jegyárai 4,3 százalékkal nőttek, a szolgáltató szektorban összességében 3,6 százalékos volt az infláció. Bár az
automata mosógép és az LCD-LED televízió ára többéves távlatban nem emelkedett számottevően, sőt, az utóbbi jóval olcsóbb lett, az év elején mégis 4-4 százalékkal drágultak. Ezt egyrészt a koronavírus miatt kieső kínálat okozhatta, másrészt megjelenhetett az árakban a műszaki boltok eladóinak a béremelése is. Több ruházati és tartós fogyasztási cikk ára csökkent decemberhez képest az év eleji leárazások során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.