Új helyzetet teremtett a hazai versenyszférában, hogy 2020. január 1-jén hatályba lépett a közbeszerzési törvény módosítása – állapította meg a Világgazdasághoz eljuttatott elemzésében Andorka Miklós, a MAPI csoport stratégiai igazgatója. Úgy véli, üdvözlendő a változás, hiszen akár egy évvel rövidebb idő alatt is meg lehet valósítani a részben pályázati pénzből finanszírozott fejlesztéseket, miután eltörölték a támogatott gazdasági szervezetek közbeszerzési kötelezettségét. Több ezer magyarországi cég, köztük számos hazai tulajdonú kis- és középvállalkozás fejlődése, növekedése elől hárult el az akadály azáltal, hogy nincs többé a korábban 25, majd 40, végül pedig 68 millió forintban megállapított értékhatár. Andorka Miklós szerint ugyanis azt, aki az elmúlt években szabad szemmel is látható beruházásra adta a fejét, kompromisszumokra kényszerítették a limitek még akkor is, ha csak 30-35 százalékos támogatási intenzitással jutott forráshoz. Bár a kutatás-fejlesztési projektek és a kombinált termékek kivételt képeztek a közbeszerzés nyűge alól, a gépvásárlásoknál nem lehetett megkerülni a legjobb esetben is négy-hat hónapig elhúzódó eljárást. Ez az idő akár a duplájára, nyolc-tizenkét hónapra is könnyen felkúszhatott, ha menet közben valamilyen váratlan fennakadás történt.
A múlt év végéig irányadó közbeszerzési kötelezettség árnyoldalaként ráadásul az is előfordulhatott, hogy egy feldolgozóipari cég a megszokott német gyártmányú munkagép beszerzése helyett rákényszerült az 5-6 százalékkal olcsóbb, hasonló kínai berendezés megvásárlására, noha annak a működtetésében és karbantartásában járatlan, és a termelése is a másik, már bejáratott típusra volt szabva – hozott fel a szakértő egy jellemző példát. Mindez szerinte oda vezetett, hogy rengeteg kedvezményezett fújta le az ígéretes fejlesztését, és mondott le egyúttal a támogatásról is, csak hogy mentesüljön a közbeszerzési eljárással járó tortúrától.
A MAPI csoport stratégiai igazgatója szerint az új szabályozási környezet mellett a három ajánlat bekérése is garancia a valódi versenyre, hiszen senki sem a túlárazott gépek beszerzésében érdekelt, sokkal inkább – az ár-érték arány figyelembevételével – a hiányzó eszközökkel elfogadható áron való bővítésben, legyen szükség fröccsöntő szerszámra, lézervágóra vagy éppen megmunkálóközpontra. Mivel a komplex berendezésekre gyakran csak 80-100 millió forint a támogatás, az egész fejlesztés pedig akár 200-300 millióba is kerülhet, az érdekelt termelő-szolgáltató cégek mindegyike versenyelőnyhöz jut az értékhatár eltörlésével. Mert ha a gyártó gyorsabban szállítja le a kért gépet, akkor annak összeszerelése és beüzemelése után már a beruházó cég is hamarabb teljesíthet megrendeléseket.
Az is lényeges elem továbbá Andorka Miklós szerint, hogy a közbeszerzési rendszer változása visszamenőleges hatályú, tehát aki már a törvény módosítása előtt elnyerte a támogatást, de még nem használta fel, ugyancsak élhet a felsorolt előnyökkel. Vagyis annak a cégnek, amelyik még nem írta ki a közbeszerzési eljárást, vagy kiírta, de az ajánlattételi határidő még nem járt le, elegendő lesz egyszerű beszerzés keretében három ajánlatot befogadnia ahhoz, hogy nyertest hirdethessen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.