BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Legalább tízszázalékos lesz a visszaesés

A karanténok miatt visszaeshet a félkész járműipari termékek importja, ami a magyar gyárak termelésén is érződhet.

A Magyarországra importált olasz termékek 40 száza­léka származik Észak-Olasz­országból, a koronavírus következ­tében 10-15 százalékos csökkenésre lehet számítani március végéig – mondta a Világgazdaságnak Frencesco Mari, a Magyarországi Olasz Kereskedelmi Kamara (CCIU) elnöke. A kereskedelem szempontjából a fő problémát nem a termékek jelentik – ezekre nincs megkötés, nem járnak egészségügyi kockázattal –, hanem jellemzően a közúton történő áruszállítás. Számos olasz és magyar logisztikai vállalat korlátozza a szállítást, attól tartanak ugyanis, hogy a sofőröket karanténba helyezik. A legnagyobb gazdasági kárt az elővigyázatosság és a félelem okozza, pedig az ágazatban regisztrált megbetegedések száma minimális. Francesco Mari arra hívta fel a figyelmet, hogy a következmények súlyosak lehetnek Olaszország számára, az ipari termelés csökkent, és 2020-at

2 milliárd eurós kereskedelmi deficittel zárhatja az ország.

Magyarországnak az ötödik, kivitel szempontjából a második legjelentősebb kereskedelmi partnere Olaszország, míg a behozatal terén a nyolcadik helyet foglalja el – magyarázta a CCIU elnöke. A Magyarországra érkező olasz export 30 százalékát gépek és alkatrészek, 13 százalékát gépjárművek, 10 százalékát kémiai anyagok, 6 százalékát pedig élelmiszerek teszik ki. Az Olaszországba szállított magyar áru 14 százaléka mezőgazdasági termék, 12 százaléka elektronikai áru, és 8 százalék a gépjárművek aránya. Francesco Mari leszögezte: jelenleg nem érezhető változás a magyar termelésben, ha leáll a külkereskedelem, az elsősorban a magyar elektronikai és gépipari vállalatokat érintené, de kihatással lenne az autógyártásra is.

A Magyarországra érkező import nagyjából harmadát gépek és berendezések teszik ki, elsősorban motoralkatrészekről, sebváltókról, pumpákról, szelepekről van szó, amelyek az autógyártás számára fontosak – hangsúlyozta a Világgazdaságnak Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. A félkész termékek, így az autóalkatrészek – különösen a karosszériaelemek – autók, traktorok és kisteherautók importja számottevő. A szakértő hozzáfűzte: a fémbehozatal szintén jelentős, ezen belül az alumíniumbeszállítás önmagában a teljes import 2,5 százalékát adja. A kivitelben a legfontosabb csoporton, a gépeken belül átlag feletti a kijelzők, telefonok, navigációs eszközök és számítógépek aránya. Az autók, járműalkatrészek szintén meghatározók, valamint a gabonaexport is jelentős. Virovácz Péter figyelmeztet: nem elhanyagolható tény, hogy pont az északi, fejlettebb ipari régiók érintettek a koronavírus miatti karanténokban. Arról azonban nincs szó, hogy leállna a kereskedelem – ez igaz Kínára is –, hanem inkább a gyártósorok leállása, a kiesés miatti termékhiány és az ellátási láncok akadozása okozhat problémát, a mezőgazdasági termékexport azonban nincs veszélyben. A szakértő szerint ellátási zavarokat okozhat, ha a magyar gyárak nem kapják meg a nyersanyagokat, félkész termékeket, mert ez termeléskieséshez vezethet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.