A Magyarországra importált olasz termékek 40 százaléka származik Észak-Olaszországból, a koronavírus következtében 10-15 százalékos csökkenésre lehet számítani március végéig – mondta a Világgazdaságnak Frencesco Mari, a Magyarországi Olasz Kereskedelmi Kamara (CCIU) elnöke. A kereskedelem szempontjából a fő problémát nem a termékek jelentik – ezekre nincs megkötés, nem járnak egészségügyi kockázattal –, hanem jellemzően a közúton történő áruszállítás. Számos olasz és magyar logisztikai vállalat korlátozza a szállítást, attól tartanak ugyanis, hogy a sofőröket karanténba helyezik. A legnagyobb gazdasági kárt az elővigyázatosság és a félelem okozza, pedig az ágazatban regisztrált megbetegedések száma minimális. Francesco Mari arra hívta fel a figyelmet, hogy a következmények súlyosak lehetnek Olaszország számára, az ipari termelés csökkent, és 2020-at
2 milliárd eurós kereskedelmi deficittel zárhatja az ország.
Magyarországnak az ötödik, kivitel szempontjából a második legjelentősebb kereskedelmi partnere Olaszország, míg a behozatal terén a nyolcadik helyet foglalja el – magyarázta a CCIU elnöke. A Magyarországra érkező olasz export 30 százalékát gépek és alkatrészek, 13 százalékát gépjárművek, 10 százalékát kémiai anyagok, 6 százalékát pedig élelmiszerek teszik ki. Az Olaszországba szállított magyar áru 14 százaléka mezőgazdasági termék, 12 százaléka elektronikai áru, és 8 százalék a gépjárművek aránya. Francesco Mari leszögezte: jelenleg nem érezhető változás a magyar termelésben, ha leáll a külkereskedelem, az elsősorban a magyar elektronikai és gépipari vállalatokat érintené, de kihatással lenne az autógyártásra is.
A Magyarországra érkező import nagyjából harmadát gépek és berendezések teszik ki, elsősorban motoralkatrészekről, sebváltókról, pumpákról, szelepekről van szó, amelyek az autógyártás számára fontosak – hangsúlyozta a Világgazdaságnak Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. A félkész termékek, így az autóalkatrészek – különösen a karosszériaelemek – autók, traktorok és kisteherautók importja számottevő. A szakértő hozzáfűzte: a fémbehozatal szintén jelentős, ezen belül az alumíniumbeszállítás önmagában a teljes import 2,5 százalékát adja. A kivitelben a legfontosabb csoporton, a gépeken belül átlag feletti a kijelzők, telefonok, navigációs eszközök és számítógépek aránya. Az autók, járműalkatrészek szintén meghatározók, valamint a gabonaexport is jelentős. Virovácz Péter figyelmeztet: nem elhanyagolható tény, hogy pont az északi, fejlettebb ipari régiók érintettek a koronavírus miatti karanténokban. Arról azonban nincs szó, hogy leállna a kereskedelem – ez igaz Kínára is –, hanem inkább a gyártósorok leállása, a kiesés miatti termékhiány és az ellátási láncok akadozása okozhat problémát, a mezőgazdasági termékexport azonban nincs veszélyben. A szakértő szerint ellátási zavarokat okozhat, ha a magyar gyárak nem kapják meg a nyersanyagokat, félkész termékeket, mert ez termeléskieséshez vezethet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.