Magyar gazdaság

Eltűnhet az újautó-piac negyede

Havi 150 milliárdos veszteséggel számolnak a gépjármű-márkakereskedők áprilisra és májusra, ráadásul attól tartanak, hogy eladásaik a járvány lecsengésével sem pattannak vissza automatikusan a korábbi szintre.

A személygépjárművek forgalomba helyezésének márciusi és első negyedéves esését sokan a koronavírusnak tulajdonították, de a statisztika alakulásában még nem ez játszott szerepet – hívta fel a Világgazdaság figyelmét a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Mint Gablini Gábor elmondta, a forgalomba helyezés csupán azt mutatja meg, hogy az adott hónapban hány olyan autó került ki a szalonokból, amelyet felkészítettek a közlekedésre, és a vételárát is kifizették. Vagyis az adatok nem a jelenlegi, hanem a jóval korábbi értékesítést tükrözik, az elnyúlt szállítási idők miatt akár a több hónappal korábbiakat is, amikor a világjárványnak még nyoma sem volt. A mostani markáns – negyedéves bázison 4,9, a havin 14,3 százalékos – mínusz sokkal inkább az előző évi túlzott forgalomba helyezésekből fakad. Tavaly ugyanis a gyártók az idei januártól szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt igyekeztek minél több autót az utakra engedni, e célból a márkakereskedések sokszor a saját nevükre vették a járműveket. Most az emiatt megugrott 2019-es kereslet korrekciója látszik.

Március 20-tól nullára estek az új megrendelések a Gémosz adatai szerint, már egyértelműen a járvány hatásaként, de nem a gyárleállások, hanem a védekezéshez kapcsolódó intézkedések miatt: a szalonok nem látogathatók a kijárási korlátozás értelmében, ezért be is zártak. Magyarországon mintegy 600 márkakereskedés működik, ezeknek szervizük is van. Együtt több mint 30 ezer alkalmazottjuk van, összesített éves árbevételük 1700-1800 milliárd forint. Gablini Gábor optimista becslése szerint áprilisi és májusi forgalomra nem lehet számítani, ez minimum 250-300 milliárd forintos lyukat üt, feltéve, hogy a szerviz egyébként rendben üzemel. Csakhogy itt is 50 százalékos csökkenés látszik. Egy szalon bevételének a 10-15 százalékát adja a szerelő-, a javító- és az alkatrészüzletág, a többi az autóeladás forgalma. „Óriási a probléma, ez a kiesés nem hozható vissza. Ha nem eszkalálódik a helyzet, júniustól vezethetők ki a most érvényes szigorítások” – vetítette előre, de úgy látja, ekkor sem pattan vissza a forgalom a válság előtti szintre. A felmérések legfeljebb 90 százalékos, rossz esetben 70 százalékos aránnyal számolnak. Mivel az autókereskedés jóval sérülékenyebb az átlagosnál – ahogyan a turizmus és a vendéglátás is –, a Gémosz az ágazat elhúzódó felépülésére számít, de ez újabb teljesítményelmaradással jár. A kiesés 200-250 milliárd forint is lehet, más szóval az idei piac több mint 25 százaléka tűnhet el. Gablini Gábor szerint az értékesítés 75 százalékának a megmentéséhez is gyors és hatékony állami segítségre lesz szükség. Ennek eszköze lehet a járulékelengedés, a legalább 70 százalékos bértámogatás vagy a halasztott törlesztésű, kedvezményes kamatozású, középtávú hitelek.

Krach a használt járműveknél is

A koronavírus miatt márciusban 12,3 százalékkal kevesebb, mintegy 11,7 ezer használt autó került forgalomba, mint a tavalyi hasonló időszakban. A JóAutók.hu a következő hónapokban 50 százalék fölötti visszaesést valószínűsít. | VG

 

Gablini Gábor új autó piac koronavírus Gémosz értékesítés
Ezek is érdekelhetik