Magyar gazdaság

Minden várakozást alulmúlt a fogyasztói hangulat Németországban

A koronavírus-járvány és a terjedését akadályozó szigorú intézkedések kemény csapást mértek a fogyasztók hangulatára.

Történelmi mélypontra süllyedt a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet májusra vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, miután a fogyasztók gazdasági várakozásai mérsékelten, ámde vásárlási hajlandóságuk és jövedelmi várakozásaik drámai mértékben romlottak.

A koronavírus-járvány és a terjedését akadályozó szigorú intézkedések kemény csapást mértek a fogyasztók hangulatára.

A GfK csütörtökön ismertetett előrejelzése szerint a fogyasztói hangulatindex mínusz 23,4 pontra zuhan májusban az áprilisi 2,3 pontról. Elemzők jóval kedvezőbb adatot, mínusz 1,8 pontot valószínűsítettek májusra.

Egy évvel ezelőtt, tavaly áprilisban 10,2 ponton állt a hangulatindex értéke.

A felméréshez szükséges adatokat április első két hetében gyűjtötték, amikor a fogyasztók már teljes mértékben érezték az olyan szigorú intézkedések hatását, mint a kijárási korlátozások, az iskolák, üzletek és gyárak bezárása.

Tekintettel arra, hogy a gazdaság nagy része befagyott, nem meglepő a hangulatindex példátlan mértékű csökkenése. A kiskereskedőknek, a feldolgozóipari vállalatoknak és a szolgáltató szektornak súlyos recesszióra kell számítaniuk

– mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója.

Fotó: AFP

Hozzátette, hogy az óvatosság jegyében nyilvánvalóan nagyon lassan oldják fel a hatóságok a járványt fékező intézkedéseket, így valószínűleg a fogyasztók hangulata is morózus marad a következő hónapokban.

A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 2,2 ponttal, mínusz 21,4 pontra csökkent áprilisban. Egy éve 3,0 ponton állt az alindex értéke. Az áprilisinál alacsonyabb értéket, mínusz 26 pontot, utoljára 2009 májusában, a pénzügyi és gazdasági világválság idején mértek.

A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató 47,1 ponttal, mínusz 19,3 pontra zuhant.

A csökkenés mértéke példátlan, a Gfk 1980-ban indított felmérésének történetében még soha nem mértek ilyen erős visszaesést egyik hónapról a másikra. Egy éve 56,8 ponton állt ez az alindex, és jóval elmarad a nulla körüli hosszú távú átlagtól.

A drámai mértékű csökkenésnek alapvetően az az oka, hogy a gazdaság alapvető szektoraiban gyakorlatilag teljesen leállt a munka. Sok munkavállaló jövedelme jelentősen csökkent vagy csökkenni fog a munkaidő rövidítése miatt, vagy azért mert elveszíti állását.

Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 36 ponttal, mínusz 4,6 pontra csökkent áprilisban. Egy évvel ezelőtt 53,1 ponton állt az alindex A fogyasztók rendkívül bizonytalanok: a jövedelmekben már elszenvedett kiesések mellett számos munkavállaló fél állásának elvesztésétől, ami jelentősen visszaveti a fogyasztást. A helyzetet tovább nehezíti, hogy számos üzlet zárva tart, így nem is lehet vásárolni.

fogyasztói hangulat jövedelmi várakozások GfK
Kapcsolódó cikkek