BUX 39,667.51
-0.58%
BUMIX 3,709.61
-1.19%
CETOP20 1,882.05
0.00%
OTP 8,478
-0.12%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.75%
+0.86%
-2.29%
ZWACK 18,550
+1.09%
0.00%
ANY 1,565
-1.26%
RABA 1,100
+1.38%
-3.59%
+0.63%
-4.38%
0.00%
OPUS 165.6
-2.13%
+15.76%
-3.32%
0.00%
-0.71%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,942
-0.94%
DELTA 38.45
-2.66%
ALTEO 2,380
-0.42%
0.00%
-1.22%
EHEP 1,095
-8.75%
0.00%
-0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.53%
0.00%
0.00%
-0.36%
+0.41%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
-1.79%
NAP 1,244
+1.97%
0.00%
-15.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Pénzcsap nyílik a közlekedési ágazatban

A közösségi közlekedést lebonyolító cégeknek jövőre mintegy százmilliárd forinttal, a korábbi ötödével jut nagyobb támogatás – derült ki a 2021-es központi költségvetésről szóló javaslatból, amely cégeket nem nevesít, de az intézkedések által érintett nagyobb társaságok elsősorban a MÁV, a GYSEV és a Volánbusz lehetnek. A dokumentum a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak leginkább kitett szektorok között – a turizmus, az egészségipar, a kreatívipar, az élelmiszeripar, a mezőgazdaság és az építőipar mellett – a közlekedést, illetve a logisztikát is nevesíti, ezek védelmére jelentős forrásokat kíván biztosítani. A közlekedési közszolgáltatások költségtérítésének lebontása alapján a vasúti pályahálózat működtetésére 127 (ez idén 106), a vasúti személyszállításra 193,5 (173), az autóbuszosra 98,4 (90), az elővárosi közösségi közlekedésre pedig 14,9 (14,26) milliárd, összesen 433,8 milliárd forint jut jövőre.

A fejlesztések kapcsán a működési és a felhalmozási kiadások oszlopából az utóbbi beszédes: a beruházásokhoz, felújításokhoz kap­csolódó összeg a közút esetében 203,7 milliárd, a vasútnál csaknem 183 milliárd, a kerékpáros-útvonalaknál pedig 8,7 milliárd forint. Ennél jóval elenyészőbb az a tétel, amelyet kompok, révek fenntartásának vagy felújításának támogatására szántak: ez 390 millió forint (húszmillióval több, mint 2020-ban). Az önkormányzatok az államtól hozzájárulásra pályázhatnak a meglévő közforgalmú, közútpótló folyami járművek és az azokhoz szükséges parti létesítmények fejlesztésére, valamint kivételes esetben új eszköz beszerzésére. A támogatásról a tárcaközi bizottság javaslata alapján a közlekedésért felelős miniszter dönt. A folyósítás előfinanszírozással, egy összegben történik.

A közúti közlekedési infrastruktúra-fejlesztési program keretében folytatódik az autópályák elvezetése az országhatárig, a régióközpontok gyorsforgalmiút-hálózatba történő bekapcsolása, illetve további főutak és alsóbbrendű utak építése. A mintegy 1500 kilométeres magyar gyorsforgalmiút-hálózat teljes hossza a terv szerint 2000 kilométer fölé nő. A közlekedési ágazati programok működési kiadásainak során mintegy 138,2 milliárd forint szerepel, a 2021–2027-es uniós ciklus kötelezettségvállalási keret-előirányzatánál pedig a következő évre 526 millió eurót tüntettek fel közlekedésfejlesztés címén.

A közösségi közlekedési cégek támogatása

100

milliárddal emelkedik

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Ezek is érdekelhetik