Gyilkos és öngyilkos árversenytől óvja a budapesti szállásadókat a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, Flesch Tamás. Leszögezte, hogy a pandémia és nem az árak miatt maradtak el a külföldi turisták. A vidéki szállodai árak nem csökkentek az elmúlt hetekben, de Budapesten máris látni arra utaló jeleket, hogy a kiéhezett, már több mint négy hónapja bevétel nélkül maradó szállásadók árengedményekkel próbálnak vendéget szerezni – mondta Flesch Tamás, aki piacrombolónak minősítette az efféle próbálkozásokat. A kevés vendéggel, alacsony bevétellel, de a normál működéshez szükséges létszámú személyzettel újrainduló szállodák számára halálos döfés lehet az árverseny, amely a korábbi feléért, harmadáért kínált, harminceurós lakások formájában már amúgy is felbukkant a piacon – jelezte Flesch Tamás. A szakember a rövid távú lakáskiadók növekvő felelősségét és az úgynevezett Airbnb-piac szigorú korlátok közé szorításának szükségességét minden korábbinál időszerűbbnek látja.
A tegnap éjjel az európai uniós, valamint a svájci, a liechtensteini, a norvég és az izlandi állampolgárok számára engedélyezett szabad magyarországi belépés nyomán tegnap még nem tapasztaltak tömeges foglalási rohamot a szállodákban. A szállodaszövetségi elnök szerint a következő egy-két hétben derül ki a piaci szereplők számára, hogy körülbelül milyen nyárra számíthatnak. A Liszt Ferenc repülőtér járatfejlesztési terveiről, az együttműködési szinergiákról a jövő héten egyeztet a szövetség. A külföldi vendégforgalom fellendülésének záloga a légi összeköttetés, Budapestre a turisták 80-90 százaléka repülővel érkezik.
Az uniós határok ugyan megnyíltak, de a három legfontosabb budapesti küldőpiacból kettő, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok még zárva van, és egyelőre nem tudni, hogy a németek elindulnak-e a városlátogatásokra, vagy csak nyaralni mennek az idén. A budapesti szállodaipar esetében lassú felépüléssel számolnak az érintettek, mivel a nagy nyári rendezvények elmaradnak, és a jelek szerint a nemzetközi céges utazások sem fognak a következő hónapokban beindulni. Nagy kérdés, hogy az idősebb turisták nekiindulnak-e, mikor jönnek újra a csoportok Ázsiából, és mikor kelnek útra megint az oroszok.
A jövő tavaszra várható, hogy kiderüljön, mekkora pusztítást végzett a vírus a hotelágazatban, és hogy mennyi lakást vontak ki tartósan a rövid távú kiadásból. Schumiczky Balázs, a Magyar Apartmankiadók Egyesületének elnöke szerint jövőre a járvány előttinél 30 százalékkal kisebb lehet a kínálat. Egyelőre úgy tűnik, azok döntöttek jól, akik azonnal átnyergeltek a közép- és hosszú távú bérbeadásra, a korábbinál szerényebb, de biztos bevétel reményében. Akik maradtak és kockáztattak, azok lassan öt hónapja vannak bevétel nélkül. Schumiczky Balázs szerint a több ezer magántulajdonos alkotta piacon nem könnyű önmérsékletre inteni most az érdekelteket, noha a korábbi árak alá menni a jövő szempontjából is veszélyes. A budapesti Airbnb-árszint Bécstől nagyon elmaradva, valamivel a prágai alatt volt, nem lenne szabad leszakadni.
A hiteltörlesztési moratórium egyelőre hatékony segítség a magánszállásadók és a szállodaipari beruházók számára. A turizmusfejlesztési hozzájárulást is elengedte az év végéig a kormány, de a veszélyeztetett ágazatoknak biztosított járulékfizetési moratórium meghosszabbításáról még nincs hír, noha a turizmus-vendéglátásban érdekelt cégek sokasága feszülten várja.
Kivételes ajánlat az Alditól
Ingyen segíti a magyar szállodák piacra jutását az online utazási szolgáltatásokat nyújtó Aldi Utazás. A vállalat platformjához tartozik az osztrák Eurotours, Közép-Európa legnagyobb beutaztatója, amelynek több millió európai utazó számára elérhető katalógusába most bekerülhetnek a magyar szállások ajánlatai is, ezekkel pedig többek között német, svájci vagy osztrák vendégek is találkozhatnak majd. A szállodákat a járványhelyzet miatti bevételkiesés kompenzálásában segíteni akaró Aldi Utazás költség- és kötelezettségmentesen ajánlotta fel a lehetőséget. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.