BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összeomlott az értékesítés a nagyhaszonjárművek piacán

K. M. I. | A gyártósorok leállása miatt májusban 80 százalékos volt a visszaesés a nagyhaszonjárművek forgalomba helyezése terén az előző év azonos időszakához képest, az év eleji erős kezdés miatt a január–májusi időszakban 60 százalékos volt a visszaesés – áll a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elemzésében.

A 16 tonna feletti nagy­haszon­járművek esetében 2018 volt a csúcsidőszak, amikor az éves forgalomba helyezések száma meghaladta az 5400-at. Ugyan 2019 még mindig erős évnek számított, de a sofőrhiány és a fuvardíjak csökkenése az új járművekbe való beruházásra is nagy hatással volt. Ennek ellenére nem volt drasztikus a csökkenés. Az idei évet lendülettel kezdte a piac, és a járványhelyzetig jókora volt a beruházási kedv. Március közepén azonban az új járművek megrendelésére szóló igények egyik napról a másikra megszűntek.

A nagyhaszonjármű-gyártók zöme a 13–16. hét időszakában az ellátói láncok akadozása miatt bezárt, az új megrendelések mellett a forgalomba helyezések is drasztikusan csökkentek. A vártnál gyengébb lett a június is, a tavalyi év azonos időszakához képest 70 százalékos a visszaesés.

„Április közepétől május végéig álltak a gyárak, és az összes nagyjából ugyanazon a héten indult újra Európában. Feltételeztük, hogy az ügyfelek átveszik a már megrendelt járműveket, de még mindig nagy a bizonytalanság a járvány miatt, és a fuvarozók is óvatosabbak” – mondta a Világgazdaságnak Illés Dávid, az MGE elnökségi tagja. Hozzátette: a nyári karbantartási leállások miatt szeptemberben szokott újra elindulni a piac, ám az ügyfelek óvatossága miatt az ősz sem lesz erős.

Az MGE szakértői szerint idén a tavalyi eredmény felét tudja teljesíteni a szegmens. A korábban problémát okozó sofőrhiány azonban egy pillanat alatt eltűnt, sőt, sofőrtöbblet tapasztalható, mivel a járműflották 30 százaléka parkolópályára kényszerült a járvány miatt.

Az egyesület elemzése szerint a buszok esetében is nagy a visszaesés, mivel a turistabuszokat üzemeltető cégek teljesen leálltak, és a korábban megrendelt járműveket sem veszik át a gyártóktól. A piac élénkülését csak 2021. február–március környékére prognosztizálják.

A helyi-helyközi járművek értékesítésében a járvány nem okozott olyan mértékű visszaesést, mint a turistakategóriában. Az üzemeltetők, elsősorban az állami, önkormányzati tulajdonban lévő cégek átveszik a járműveket, és csak kisebb csúszások fordulnak elő a vírushelyzet okozta ideiglenes gyárbezárások miatt. Az új autóbuszok piaca 95 százalékban állami vagy önkormányzati tulajdonban van. A használt buszok vevői magánüzemeltetők.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.