BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adatvédelem és home office a járvány idején

A munkáltató és a munkavállaló feladata egyaránt figyelni az információk biztonságára.

A jelenlegi trendek alapján nem nehéz megjósolni, hogy a vírus második hullámában szintén sokan fognak távolról munkát végezni, adatot kezelni, hozzáférni az informatikai rendszerekhez – derül ki a Gill & Murry közleményéből.

A legtöbb szervezet már megoldotta a technikai kihívásokat. Megfelelő számban vásárolt laptopokat és kialakított valamilyen üzleti folyamatot az otthoni munkavégzés támogatására.

Több kérdést is érdemes megvizsgálni mielőtt neki kezdünk a következő periódusnak

– Sándor Zsolt András a Gill & Murry adatvédelmi szakértője.

„Mindenképpen figyelemmel kell kísérni a munkatörvény közeljövőben várható változásait és annak elvárásait. Azoknál a szervezeteknél, ahol vegyes munkarendre állnak át – valamilyen százalékban az irodában és valamilyen százalékban otthon dolgoznak – a kollégák legtöbb esetben erre külön nyilvántartást vezetnek, javasoljuk, hogy ezt a nyilvántartást is vizsgálják felül és selejtezzék a tartalmát rendszeresen, az adatkezelési tevekénységet rögzítsék az adatkezelési nyilvántartásban és a munkavállalói tájékoztatóban” – tette hozzá.

Az adatkezelés jogalapjánál figyelembe kell venni a mindenkori jogi szabályozási környezetet, jelen pillanatban nincs vészhelyzet kihirdetve ezért a munkavállaló munkavégzésének helyének megváltoztatása csak a munkatörvénykönyv elvárásai szerint lehetséges.

Azután, hogy a GDPR elvárásait lekezeltük javasoljuk az informatikai biztonság felülvizsgálatát.

Fotó: Jaap Arriens/NurPhoto/AFP

Néhány tanácsot is felsorolt arra az esetre, ha a munkáltató informatikai eszközét használja a munkavállaló a távmunka során;

  • a munkáltató eszközét ellenkező engedély hiányában csak munkavégzésre használhatja (munka törvénykönyve 11/A (2));
  • célszerű felhívni a munkavállaló figyelmét a fájlmegosztó, az online filmek és játékok használatának veszélyeire és a nem munkavégzéshez kapcsolódó tevékenység céljából használat következményeire;
  • a munkáltató hozhat szabályozást arra az esetre, ha harmadik féllel elektronikusan kapcsolatot tart a munkavállaló;
  • kikötheti, hogy fájl megosztásra nem használhatunk videó konferencia alkalmazást, se üzenetküldő alkalmazást (Messenger, Slack, stb...);
  • személyes adatot tartalmazó dokumentumokat különös körültekintéssel küldjünk egymásnak, lehetőség szerint mindig jelszóval védve a jelszót egy másik csatornán például: SMS-ben küldjük el a címzettnek;
  • használjon a munkacsoport VPN hozzáférést a távmunka során;
  • az otthoni munkavégzés során a laptopot vagy munka állomáson kezelt, módosított vagy tárolt adatokat a munkafolyamat végeztével napközben többször is, de a munkanap végén mindenképpen másolja fel a szervezet szerverére, ezzel megakadályozva az esetleges egy napnál nagyobb adatvesztést;
  • a munkáltató a munkavállalók figyelmét, hogy a lakossági internet szolgáltatás rendelkezésre állása nem azonos az irodában megszokott szolgáltatással, ezért úgy szervezzék a munkájukat, hogy egy esetleges hosszabb kimaradás esetén is folytatni tudják a munkát;
  • érdemes beszerezni egy túlfeszültségvédős elosztó hosszabbítót az esetleges áramingadozás és túlfeszültség kivédésére.
  • A XXI. században az információ érték. Sajnos a rosszul elküldött vagy más számára is elérhetővé tett publikált adatkezelésből akár jóval nagyobb anyagi veszteség is érintheti a szervezetet.

    Otthoni munkavégzés során a rendszergazdák és a segítség és messze van. Javasoljuk, hogy az újabb home office hullám előtt, de legkésőbb az elején frissítsük fel egy oktatással a kollégák ismereteit – hívta fel a figyelmet Sándor Zsolt András – információbiztonsági és informatikai ügyben, valamint vezessünk be részletes szabályozást.

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.