BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új szereplő a csomagautomaták piacán

Az Amazon mintájára egyre több nagy e-kereskedő kezdi kiépíteni saját logisztikai rendszerét. Az eMAG Románia után Magyarországon is ezt a stratégiát követi, s ebben az Extreme Digital is segíti, amellyel a közelmúltban összeolvadt.

M agyarország két vezető e-kereskedelmi szereplője, az eMAG és az Extreme Digital Easybox néven országos csomagautomata-hálózat létesítését kezdte meg. Az idén év végéig Budapesten száz helyszínen létesülnek automaták, a jövő év végére azonban terveik szerint az ország legnagyobb, ötszáz helyszínen elérhető csomagautomata-hálózatát működtetnék a fuzionáló vállalatok. Az automatákat elsősorban bevásárlóközpontokban, forgalmasabb közlekedési csomópontokon, benzinkutakon és szupermarketek parkolóiban tervezi telepíteni a két kereskedelmi márka; de a lakóparkok, népszerű lakóövezetek és lakótelepek sem maradnak ki, így tényleg úton-útfélen Easybox automatába lehet majd botlani.

Az iparágat jól ismerő szakértők szerint ez a lépés illeszkedik ahhoz a nemzetközi trendhez, hogy a nagy e-kereskedők elkezdik kiépíteni saját logisztikájukat, ahogyan azt korábban az ebben is úttörő Amazon tette. Hasonló stratégiát követ a csehországi és a szlovákiai piacon az Alza és Mall.cz, az utóbbi például három éve vette át az InPost hálózatát. Erre azért van szükség, mert az e-kereskedelemben olyan mértékű növekedés várható, hogy azt a jelenlegi logisztikai szolgáltatók nem biztos, hogy ki tudják szolgálni, továbbá a csomagautomatákra a márkaismertség miatt marketingeszközként is tekintenek a webshopok. Ráadásul az eMAG már Romániában is telepített 400-500 automatát, ott a korábbi bejelentése szerint ezerdarabos hálózatot szeretne elérni. Láthatóan ugyanezt a stratégiát kezdi megvalósítani Magyarországon is a cég, immár az Extreme Digitallal karöltve.

Az is a megoldás mellett szól, hogy a manuális átadópont-hálózatok egyre inkább visszahúzódnak, az emberek egyre kevésbé preferálják őket, mert nem egységes a vásárlási élmény, a nyitvatartás, a fizetési lehetőség és a megközelítés sem, ezek a szempontok pedig az utóbbi időben felértékelődtek. Az automaták ellenben általában olyan helyeken vannak, amelyek könnyen megközelíthetők. Kérdés azonban, hogy szükség van-e 500 darabos hálózatra, ki lehet-e hatékonyan szolgálni ekkora rendszert, s eközben hogyan csökkenthető a környezeti lábnyom. Ettől persze még tény, hogy a csomagautomata környezetbarátabb megoldás, mint a házhoz szállítás.

A hazai csomagautomatás piac meghatározó szereplője a Foxpost, amely 49 városban több mint 130 automatát üzemeltet. A hálózatot folyamatosan fejlesztik, az a cél, hogy a következő időszakban elérjék a 200-as számot, amellyel a társaság a régió legnagyobb szereplőjévé válik a csomagautomata-szolgáltatók között. A társaság összesítése szerint az elmúlt öt évben több mint egymillió felhasználójuk volt, és hárommillió küldeményt kézbesítettek. A szolgáltatást eddig leginkább magánszemélyek vették igénybe, de mostanra a vállalati ügyfelek, webshopok is felzárkóztak. Fontos piaci szereplő az 51 csomagautomatával rendelkező Magyar Posta is, amely a járvány első hullámában azt tapasztalta, hogy közvetlenül a veszélyhelyzet kihirdetését követően átmenetileg a csomagautomaták kihasználtsága minimálisan csökkent, ám viszonylag hamar visszaállt a korábbi forgalom, sőt egyes helyeken növekedés is volt. A posta tájékoztatása szerint az ügyféligényeket folyamatosan figyelemmel kísérve a hálózat bővítése szerepel a terveikben.

A most bejelentett Easybox cso­magautomatákat az eMAG egyedi fejlesztésű szoftvere szolgálja ki, és a cég házon belül szolgáltatja a működtetésükhöz szükséges komplex logisztikai hátteret is. Ha a megrendelt termék raktáron van, az Easybox csomagautomatákban eMAG-, Extreme Digital- és Fashion Days-rendelések aznapi átvétele is lehetséges lesz. Környezetvédelmi szempontok is fontos szerepet játszanak az automatahálózat bevezetésénél: ezek feltöltését a cégcsoport saját futárszolgálata fogja végezni, a flotta egyharmada már most is elektromos hajtású járművekből áll, később pedig a teljes flottát ezekre tervezi átállítani a két márka. Az automatás átvétel a cég szerint sokkal gyorsabb az emberi közreműködést igénylő átvevőpontokénál: nagyjából 30 másodpercet vesz igénybe, hiszen a megrendelőnek csupán a telefonjára érkező QR-kódot kell leolvastatnia az automatával a termékét tartalmazó fiók kinyitásához, ami a járványhelyzetben biztonságosabb a PIN-kódok használatánál.

Az eMAG és az Extreme Digital belső kutatásai szerint a hazai vásárlók a csomagautomatás termékátvétellel elégedettek a legnagyobb arányban (95 százalék). Bár a futáros házhoz szállítás a legnépszerűbb átvételi mód, a GKI Digital kutatása szerint 2020-ban csaknem minden harmadik internetes vásárló kipróbálta már a csomagautomatás átvételt is. Ez különösen népszerű a budapesti felhasználók körében, ahol minden második online vásárló vett már át rendelést automatából, míg a megyei jogú városokban 44 százalék az arány. Az átvevőautomatákat a legnagyobb arányban (38 százalék) a 18 és 49 év közötti vásárlók használják, a legtöbben (61 százalék) azért, mert így nem kell alkalmazkodniuk a futár érkezéséhez, illetve azért, mert ott és akkor vehetik át a rendelésüket, ahol nekik a legmegfelelőbb (51 százalék).

A két vállalat egyébként tavaly jelentette be fúziós szándékát, amelyet az év végén a Gazdasági Versenyhivatal is jóváhagyott, ám az összeolvadást követően mind az eMAG, mind az Extreme Digital márka tovább él.

Fizikai boltokkal erősítenek

Folytatja offline stratégiáját az eMAG. A piacvezető online kereskedő az első, Erzsébet körúti üzlete után egy nagyobb alapterületű bemutatótermet nyitott a budapesti Mammut bevásárlóközpontban. Várkonyi Balázs, az eMAG ügyvezető igazgatója kiemelte: most, a második üzlet megnyitásakor már biztosan állítható, hogy sikeres az eMAG átállítása a magyar piacon már bevált hibrid üzleti modellre. „Nemzeti sajátosságnak is nevezhető, hogy a vásárlók igénylik a közvetlen kapcsolatot, a magas színvonalú személyes tanácsadást. Ennek jegyében tovább folytatjuk a bolthálózat bővítését. A célunk az, hogy országszerte frekventált helyszíneken alakítsunk ki nagyobb alapterületű üzleteket.” | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.