A frissen megtartott licitek között a legmagasabb eredmények a Virág Judit Galéria szeptember 20-án, a Budapest Kongresszusi Központban rendezett eseményén születtek. Munkácsy Mihály Fasor című festménye 90 millió forintért, Kádár Béla Eladják a szürkét című alkotása 80 millió forintért, Vaszary János Parkban című műve pedig 72 millió forintért kelt el. „A Virág Judit Galéria őszi árverésének 718 millió forintos összleütési értéke a legmagasabb összeg, amelyet őszi aukción valaha kifizettek Magyarországon” – mondta Törő István, az aukciósház társtulajdonosa. Az árverésen generációváltás is történt, hiszen Virág Judit az este elején elköszönt a gyűjtőktől, és kizárólag az online liciteket kezelte. Az aukciót ezúttal a lánya, Kelen Anna művészettörténész vezette. Az eseményen személyesen előzetes regisztrációval lehetett részt venni, csökkentett létszámban. Online és telefonon viszont a korábbinál többen követték az aukciót: 174-en telefonon licitáltak, és több mint ötven tétel kelt el az online felületen. Korábban, a koronavírus-járvány előtti időkben a külföldi oldalakat használva ez a szám aukciónként három-öt volt. „Az elért eredmény igazolja a galéria úttörő befektetését, hogy a hazai aukciósházak közül elsőként fejlesztett saját online aukciós felületet” – jegyezte meg Törő István. A platform hiba nélkül, valós időben működött, de a videoközvetítés nem volt tökéletes. A galéria ígéretet tett, hogy a következő árverésre orvosolja a hibát.
A Kieselbach Galéria Facebook Live megoldással közvetítette a maga árverését, amelyen 16 tétel kikiáltási ára is meghaladta a 10 millió forintot. A legmagasabb leütési árat, 60 millió forintot Vaszary Jánosnak a trianoni tragédiára reagáló Magyar Golgota című festménye érte el. Vaszary egy másik, piros pünkösdi rózsákat ábrázoló képéért 13 millió forintot adtak. Galimberti Sándor Nagybányai udvar című, 1907-ben készült festménye 50 millió forintnál állt meg, Berény Róbert szintén Nagybányán alkotott és ugyanekkorra datálható Napsütötte kert című festménye 26 millió forintért kelt el. Szintén a nagybányai művészet körébe tartozik Glatz Oszkár Hegyi tanya című műve, ennek leütési ára 36 millió forint lett. A 19. századi festmények közül Paál László barbizoni erdőrészletet ábrázoló védett műve 13 millió forintért, Mészöly Géza 1871‑es folyóparti tájképe pedig 28 millió forintért került új tulajdonoshoz. A szekció iránt most erősebb érdeklődés volt, mint az elmúlt években. A kortárs képek csak kis részét tették ki az árverési anyagnak, közülük a Hamvas Béla írásai által inspirált, Molnár Sándortól jegyzett 1975-ös Princípium VI. volt az egyik kiemelkedő tétel. Ennek 8,5 millióig tornászták fel az árát. Molnár nevéhez fűződik a saját maga által kidolgozott festőjógatan, és az ő lakása adott helyet a hatvanas évek progresszív festőcsoportjának, a Zuglói körnek. A Kieselbach Galéria árverésén Czene Béla iránt volt még feltűnő érdeklődés.
A Nagyházi Galéria őszi festményaukcióján a legmagasabb árat a kolozsvári születésű Vastagh Géza Tigris című festménye érte el, amely 360 ezer forintról indult, és végül 4,8 milliónál koppant a kalapács. A másik jelentős áremelkedést a felvidéki Csordák Lajos kassai premontrei templomot ábrázoló képe érte el. Ennek ára 380 ezer forintról 2,2 millióra ugrott. Csordák főként Kassán élt, Budapesten és Prágában tanult cseh mesterektől, 1937-ben Kassán hunyt el. A Nagyházi Galéria őszi néprajzi árverésén a gyűjtők kedvelt tárgytípusáért, a bokályokért folyt éles küzdelem. Két sgraffitós díszítésű, kék-fehér színvilágú, igazi ritkaságnak számító szászkézdi bokály négy-ötszörös áremelkedés után 360 és 300 ezer forintért került új gyűjteménybe. Egy székelykeresztúri darab árát 36 ezerről 160 ezerre srófolták fel, egy holicsi tál 240 ezret ért, egy Gorka Géza-boroskészlet 80 ezer forintért kelt el. Több gyűjtő összeakaszkodott Kerényi Jenő Könyöklő akt kerámiaszobráért, ennek eredményeként 36 ezerről 130 ezerre forintra nőtt az ára. A szőnyegek közt egy 20. század eleji iráni szőnyeg lett a legdrágább 650 ezer forinttal. A Nagyházi Galéria november 10-én árverez újra.
Az Arte Galéria aukcióját – amelyen sokszorosított egyedi grafikák, festmények, érmék és kerámiák kerültek kalapács alá – szintén élénk licitálási kedv jellemezte, sok tétel ért el többszörös áremelkedést. A kortárs művek a szokásosnál nagyobb hangsúlyt kaptak, és sokan kapcsolódtak be az árverésükbe. Wahorn András 1985-ös Fodrász című olajképét a kikiáltási ár duplájáért, 300 ezer forintért vásárolták meg, Bada Dada Feleselés című olajfestményét pedig 420 ezerért. Maurer Dóra 1971-es grafikai lapja 100 ezer forinton kezdte és 240 ezer forinton fejezte be a licitet. Vilt Tibornak az ötvenes években készült bronza kapta a legmagasabb kezdőárat, végül 360 ezer forintért vihette haza új tulajdonosa a Közöny című szobrocskát.
A befektetési ékszerek voltak a BÁV őszi árverésének sztárjai. Az esten a francia Van Cleef & Arpels különleges, 8 karátnyi tökéletes briliánssal díszített fülbevalój kelt el a legdrágábban, amelyért jutalékokkal együtt 11 millió forintot fizettek. Leütési ára 9,5 millió forint volt. A legnagyobb licitharcokat a gazdasági válságok idején klasszikusan menekülőeszköznek tekintett befektetési ékszerek váltották ki. Ezek jellemzően a nagy brilles arany ékszerek, illetve a legismertebb ékszerházak ikonikus darabjai. A kettőt egyesíti a Van Cleef & Arpels különleges, csavart karika fülbevalója, amelyet a tervezője 54 darab tökéletes briliánssal díszített. A dobogó második helyére a fülbevalóhoz illő fehérarany, csaknem 10 karátnyi briliánssal ékített nyakék került, amely 5,7 millió forintért kelt el. Jól szerepeltek a nagy ékszerházak dizándarabjai is. A Cartier hajlított szög elnevezésű karkötője, amely szinte minden hollywoodi sztár ékszerdobozában megtalálható, végül 2,2 millió forintot ért. A Tiffany leghíresebb tervezőjének, Elsa Perettinek a hullámok ihlette nyakéke 1,5 millió forintig jutott az árverésen. Az ezüsttárgyak között az Ecsedy-Csapó nemesi család art deco tálcája 660 ezer forintért kelt el. A legnagyobb licitharc egy aprócska kínai ezüst teáskannáért alakult ki. Az 50 ezer forintról induló ritkaság közel nyolcszoros áron, 384 ezer forinton zárt.
A festmények közül a kortárs alkotásokért harcoltak a legtöbben, ezek közül is Orosz Gellért két absztrakt alkotása volt a legnépszerűbb. Az 5 + 2 című képe 1,6 millióért, egy másik absztrakt kompozíciója pedig kilencszeres áron, 2,4 millió forintért kelt el. A legmagasabb árú festmény Schönberger Armand Rakpart című, jól ismert, a háború utáni európai izmusok összegző művének tekintett festménye volt 8,4 millió forintért. A legdrágábban elkelt műtárgy egy Zsolnay-ritkaság lett, a Klein Ármin tervei alapján készült háromdarabos virágtartó díszedényért 2,4 millió forintot fizettek. A spanyol lottósorsoló gömb 1 millió forintért kelt el. Tovább folytatta sikersorozatát a modern magyar kerámia, ismét nagy volt az érdeklődés a nagy nevek, Gádor István, Gorka Lívia és Gorka Géza alkotásai iránt. Ehhez a trendhez csatlakoztak a közelmúltban a háború utáni modern Zsolnay kerámiák is. Az érdeklődés középpontjában Török János és Gazder Antal formabontó alkotásai álltak, ezek közül a legmagasabb áron, 528 ezer forinton az utóbbi eozinmázas maszkját ütötték le.
Az őszi árverés eredményei összhangban voltak az utóbbi hónapok műtárgypiaci tapasztalataival. A befektetők a koronavírus-járvány okozta gazdasági bizonytalanság miatt a befektetési ékszerek felé fordultak. A BÁV szeptember 29–30-án megrendezett 73. művészeti aukcióján a vételi, telefonos és online megbízások száma jelentősen meghaladta a korábbi árverésekét, ami nem pusztán a járvány hatása, de hosszú távon a vásárlási szokások megváltozását is előrevetíti. A külföldi aukciósházaknál már évek óta megszokott, hogy az aukció jellege, maga a show megmarad, de a vásárlók leginkább közvetítőkön keresztül vagy telefonon, számítógépen licitálnak.
Aukció járvány idején
A járvány nem törte le a licitálási kedvet, de a rendkívüli körülményekre természetesen az árverések is reagáltak. Az összes ház gondot fordított a járványügyi szabályok betartására. A termek elrendezése segítette a szociális távolságtartást, a szervezők pedig ügyeltek arra is, hogy a személyesen licitálók regisztráljanak, és csak az egy háztartásban élők üljenek egymás mellé. | VG
A Virág Judit Galéria
718
millió forintos összleütési értéke új rekord
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.