BUX 39,466.53
-0.61%
BUMIX 3,778.13
-0.05%
CETOP20 1,793.99
0.00%
OTP 8,430
-1.22%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.25%
0.00%
+0.20%
ZWACK 18,500
0.00%
0.00%
ANY 1,590
+1.60%
RABA 1,125
0.00%
0.00%
-1.95%
-2.52%
0.00%
OPUS 169.6
+0.36%
-1.35%
+1.06%
0.00%
-0.44%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,948
-0.07%
-2.26%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
0.00%
EHEP 1,040
-0.95%
-0.83%
-0.51%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.33%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
0.00%
-1.07%
0.00%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+4.63%
NAP 1,206
-2.74%
0.00%
-4.02%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Kátyúba esett a trolibeszerzés

Normál esetben elúszott Budapest lehetősége, hogy lehívja a trolibuszbeszerzésből megmaradt op­ciót. A főváros egy hiányzó kormányzati aláírást okol, de ez valójában nem befolyásolja az ügyet. Az ismét életbe lépő rendkívüli jogrend viszont segítő kezet nyújthat Karácsony Gergelynek.

Egyértelműen megüzente a kormányzatnak a budapesti vezetés, hogy ha nem járul hozzá egy újabb hitelkeret megkötéséhez az Európai Beruházási Bankkal (EIB), akkor nem hívja le a november 30-án lejáró trolibuszbeszerzési opciót – értesült a Világgazdaság. Mindez azt jelentené, hogy

51 modern, zéró károsanyag-kibocsátású Skoda-Solaris típusú járműtől esne el az utazóközönség.

A vásárlás nem egészen 11 milliárd forintba kerülne. A kedvező ajánlat a BKK által még 2014-ben tető alá hozott troli- és villamosbeszerzés része. Az előző városvezetés több alkalommal élt is az opciós jogával, a BKK éppen a napokban állította forgalomba a nyolcadik villamost abból a 26-ból, amelyek megrendeléséről 2017 végén született döntés.

Fotó: MTI /Róka László

 

A kommunikáció szerint a főváros ezúttal azért keveredett konfliktusba a kormánnyal, mert az utóbbi meg akarja akadályozni, hogy a városháza megteremthesse a szükséges forrást a projekthez. Ezt Karácsony Gergely egy 70 milliárd forintos EIB-hitel felvételével oldaná meg, amelyhez viszont a stabilitási törvény értelmében a kabinetnek előzetesen hozzá kell járulnia. A főpolgármester, mint mondta, csak egy aláírást kér, de nem kapja meg.

Erre válaszul kormányhatározat született, amely arra hívja fel a figyelmét a városvezetőnek, hogy a rendelkezésére áll 61 milliárd forint,

egyebek között pont a járműbeszerzésekre felhasználható EIB-hitelkeret. Ezért a kormány abban támogatja Budapestet, hogy ne egy újabb adósság, hanem ennek terhére szerezze be a környezetbarát trolikat. Karácsony Gergely úgy reagált, hogy ez csak akkor lehetséges, ha például a Lánchíd felújításáról, a Blaha Lujza tér rekonstrukció­járól, az útépítésekről vagy a 3-as metró akadálymentesítéséről is lemondana, mivel ezt a pénzt egyebek mellett erre szánták.

A főpolgármester állításait árnyalja, hogy a felsorolás együttesen sem fedi le a teljes hitelkeretet, az pedig nem ismert, mire költenék a fennmaradó részt. Az EIB működésére, illetve a főváros és a bank között korábban megkötött hitelkeretek tartalmára rálátó forrásaink pedig egyaránt arról beszéltek, hogy Budapest annak idején valóban megjelölt számos irányadó projektet, amelyek megvalósulását EIB-forrásokból finanszírozná, de van mozgástere, hogy a már meglévő összegeket átcsoportosítsa a trolibuszok lehívására. Egy ilyen változás az átlagos ügymenet része az EIB-nél, amely eleve kalkulál azzal, hogy módosulnak az eredeti célok.

A trolibeszerzés forrása tehát megvan.

A luxemburgi székhelyű uniós pénzintézettel 2015-ben aláírt 100 és 200 millió eurós fővárosi hitelkeret jelen állás szerint azonban 2020 végén megszűnik, utána az addig fel nem használt pénz nem lesz elérhető. A témában lapunk érdeklődésére a városháza azt nyilatkozta, hogy a teljes EIB-hitelkeretet lehívja az idén, a trolibuszbeszerzés kapcsán pedig a főpolgármester álláspontját erősítették meg. Karácsony Gergely ragaszkodása az új hitelkerethez azért is érthetetlen, mert ennek megszerzése pozitív forgatókönyv esetén is decemberre várható, tehát

ez semmi esetre sem lehetne fedezet a hónap végén kifutó trolibeszerzési opció mögött.

A járműbeszerzés elindítását egy sor időigényes adminisztrációs folyamat előzi meg, ezek előkészítésének a városháza részéről eddig semmi nyoma. A 11 milliárd forint biztosításához fővárosi közgyűlési döntés kell, és nagy valószínűséggel az idei büdzsét is módosítani kell még november 30. előtt. Erre normál körülmények között nem lenne esély, a múlt hét óta ismét hatályos rendkívüli jogrend azonban Karácsony Gergelynek is lehetőséget teremt arra, hogy mindezt saját hatáskörben megtegye, átugorva a testületi vita és döntéshozatal szintjét. Ha tehát van valós szándék a trolik megvásárlására, az valóban mindössze egy aláírásra vár.

De nem a kormányéra, hanem a főpolgármesterére.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek