BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Apadt a belső kerületek bolti forgalma

Az üzemanyag-értékesítés fokozatos visszaépülése és az élelmiszer-kiskereskedelem stabilitása nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a KSH heti monitora szerint január 8. és február 5. között 3 százalékkal meghaladta a boltok forgalma az egy évvel korábbit, pedig a háztartási cikkek szerény fogyasztása alaposan visszavetette a mutatót.

A bolti vegyes- és az élelmiszer-, ital- és dohányáru-kiskereskedelem forgalom­növekedéséből adódóan az év ele­jén emelkedett a bolti kiskereskedelem összesített forgalma – közölte heti monitorában a Központi Sta­tisztikai Hivatal (KSH). A január 8. és február 5. közötti értékesítési adatokat figyelembe vevő statisztika szerint a nem szakosodott vegyesboltok forgalma az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest 10,2 százalékkal nőtt. Az élelmiszer-, ital- és dohányáru-kiskereskedelemben 6 százalékos bővülést mértek, ezáltal a bolti kiskereskedelem egésze 3 százalékkal haladta meg az eladások egy évvel korábbi volumenét. Viszonyításképp: 2020-ban az előző évhez képest, naptárhatástól megtisztítva 0,2 százalékkal csökkent a szektor forgalma, vagyis a remélt stagnálás sem következett be. Ezen belül a múlt év egészében, bár az élelmiszer-értékesítés 3 százalékkal túlszárnyalta a 2019-es bázisidőszak forgalmát, a non food kategória 0,4 százalékkal apadt, az üzemanyag-kiskereskedelem pedig 10 százalékkal zuhant. Az utóbbi a koronavírus-járvány törvényszerű negatív gazdasági hatása, ám a KSH heti minitora szerint idén január 8. és február 5. között már csak 2,1 százalék volt éves alapon a kieső forgalom, ami biztató. Az egyéb háztartási cikkek eladása ellenben 15,2 százalékkal maradt el a tavaly év eleji szinttől, a kulturális, szabadidős cikkek kereskedelme pedig ennél is drámaibb mértékben, 19,6 százalékkal esett vissza. Az egyéb, máshová nem sorolható áruk kiskereskedelme 8,3, a gyógyszereké pedig 5,5 százalékkal zárt az egy évvel korábbi értékesítési adatok alatt. Bár a kereskedők jelentős részének fájhat a feje a kieső bevételek miatt, korántsem akkora náluk a baj, mint a vendéglátásban, ahol a vizsgált időszakban mínusz 40,1 százalékot mérték.

A KSH heti monitora arra is rávilágított, hogy az utóbbi időszakban átlag felett bővült a bolttal rendelkező kiskereskedők internetes forgalmának volumene. Míg tavaly decemberben a csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 30 százalékkal nőtt éves alapon, ez az arány a hagyományos üzlettel is rendelkező kereskedőknél 74 százalékos volt, a kizárólag webshopon keresztül értékesítőknél pedig 12 százalékos. Ez azt támasztja alá, hogy a karácsonyi időszakban a járványügyi intézkedések ellenére is hangsúlyos maradt a fizikai áruházak szerepe. Az e-kereskedelmi csúcsot áprilisban mérték tavaly, akkor jóval kisebbek voltak a különbségek, az egy évvel korábbi értékek pedig lényegében megduplázódtak. Az online kereskedelem egészére ugyanis 104 százalékos növekedést mért a statisztikai hivatal, miközben a bolttal is rendelkezőknél 115, a csak webáruházat fenntartóknál 99 százalék volt a növekmény. Mindez arra utal, hogy a járvány első hullámában, a tömeges távmunka-elrendelés időszakában nem volt kiemelt szempont a virtuális térben, hogy offline kirendeltsége is legyen az adott kereskedőnek, csak a home office-hoz szükséges kellékek mielőbbi beszerzése számított.

A heti monitor ugyanakkor arra is rámutatott, hogy a csomagküldő és internetes kiskereskedelem dinamikus bővülése sem tudta minden hónapban ellensúlyozni a bolti kiskereskedelem volumencsökkenését annak 2020. áprilisi mélypontja óta. Akkor az e-kereskedelmi láb nélkül nem 10,2, hanem 16 százalékos lett volna a szektor egészének zuhanása, ugyanígy az év utolsó hónapjában az online értékesítés mínusz 3,2 százalékra kozmetikázta a nélküle számítva 5,4 százalékos visszaesést. A KSH – hőtérképe segítségével – egyúttal azt is szemléltette, hogy jellemzően a megyeszékhelyeken csökkent a kiskereskedelem forgalmának értéke az elmúlt év végén 2019 decemberéhez képest. Ezzel összefüggésben az is kimutatható volt, hogy a járások több mint felében éves alapon nőtt a kiskereskedelem decemberi forgalma. Nemcsak országos szinten, hanem Budapesten belül is vannak könnyen azonosítható különbségek: a heti monitor szerint a külföldi turisztikai forgalom kiesése és a tartós home office a belső kerületek kiskereskedelmi forgalmát csökkenti erőteljesen.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.